Uudessa alkoholilaissa on vielä paljon mahdollisuuksia

06.03.2019 | Teksti:

Christian Hickey

”Moni asia muuttui 2018 ja siksi kannattaa käydä läpi kaikki uuden alkoholilain tuomat mahdollisuudet. Menestyvä ravintola tarjoaa kuluttajalle korkealaatuisen elämyksen, mikä lisää kuluttajien sitoutumista ja myyntiä”, pohdiskelee Sinebrychoffin anniskelumyynnistä vastaava kanavajohtaja Christian Hickey lakimuutoksen vaikutuksia Suomen ravintolakentässä.

Mitä muutoksia on tapahtunut lain muuttumisen jälkeen?

Suurin vaikutus uudella alkoholilailla on ollut päivittäistavarakaupan valikoimassa, mikä on kasvanut nopeasti. Alkoholikategorioiden suhteet ovat muuttuneet. Horeca-alalla muutokset ovat olleet maltillisempia. Heti keväällä 1200 ravintolaa halusi pidemmät aukioloajat ja määrä on varmasti tuosta kasvanut. Se jo kertoo, että ravintoloissa oltiin kuitenkin odotettu muutosta.

Alkoholin kokonaiskulutus ei ole merkittävästi kasvanut, ennemminkin viime vuosien laskeva trendi on jatkunut. Suurempi vaikutus viime vuonna oli epätavallisen kuumalla kesällä – sekin vaikutti enemmän alkoholittomien juomien menekkiin.

Miksi ravintola-alalla vaikutus on jäänyt vähäisemmäksi?

Tärkein syy on ehkä se, että on vallalla uskomus uuden lain pieniksi jääneistä muutosmahdollisuuksista horeca-alalla, ei uskota, että kuluttajia voidaan aktivoida. Esimerkiksi ravintoloiden ulosmyyntioikeus – voidaan ajatella, että miksi myydä olutta tiskiltä kun vieressä on halvemmalla myyvä kauppa tai kioski? Toiseksi, uskon, ettei aina edes tiedetä, mitä mahdollisuuksia uusi laki on tuonut tullessaan. Olen yhä törmännyt esimerkiksi siihen, että minulle sanotaan ravintolassa, että en saa ostaa olutta mukaani. Sehän ei siis ole enää totta. Pienistä muutoksista voi tulla isompi asia, kun niitä on paljon.

Mitä Sinebrychoffilla on tehty ravintoloiden tukemiseksi?

Olemme yrittäneet saada ravintoloitsijat tietoisiksi uuden lain mahdollisuuksista. Muutoksia oli paljon, joten ne piti saada asiakkaidemme tietoisuuteen ymmärrettävästi. Olemme tehneet aktivointeja ja kampanjoita yhdessä ravintola-asiakkaidemme kanssa, kuten esimerkiksi Happy Hour KOFF Red Light -teemalla, jonka tarkoitus oli tuoda happy hour -mahdollisuudet niin asiakkaiden kuin kuluttajien tietoon.

Olemme myös auttaneet ravintolakumppaneitamme lisäämään valikoimaansa ja siten tekemään myös kannattavampaa kauppaa. Tässä on onnistuttu erityisesti sellaisissa ravintoloissa, joissa virvoitusjuomia on myyty paljon, mutta panimojuomien mahdollisuudet ovat jääneet käyttämättä. Opimme itsekin jatkuvasti, mitä mahdollisuuksia on ja miten niitä voi käyttää paremmin sekä asiakkaidemme että oman toimintamme kehittämiseksi.

Miten ravintoloiden pitäisi hyödyntää lakimuutosta kasvunsa tueksi?

Tärkeintä olisi, että ravintoloitsija ymmärtää tarkalleen, mitä hän voi tai ei voi tehdä, ja että koko henkilökunta tuntee myös mahdollisuudet ja rajoitukset. Moni asia muuttui uuden alkoholilain myötä ja siksi kannattaa käydä läpi kaikki sen tuomat mahdollisuudet. Osataanko Happy Hour -mahdollisuutta hyödyntää? Onko ulosmyyntioikeudessa mahdollisuuksia?

Toiseksi pitäisi miettiä, miten joku muutos vaikuttaa kuluttajan ravintolaelämykseen. Anniskelualalla on paljon haasteita ja kilpailu on kovaa. Menestyvä ravintola tarjoaa kuluttajalle korkealaatuisen elämyksen, mikä lisää kuluttajien sitoutumista ja myyntiä.

Miten Sinebrychoff voi tukea tätä?

Myyntitiimimme voi auttaa monella tavalla. Myyntiedustajamme tuntevat monta erilaista ravintolaa ja mahdollisuutta toteuttaa asioita ja he tuovat pöytään ideoita ja kokemusta siitä, mikä toimii ja mikä ei. Myyntimme tehtävä on tukea asiakkaitamme kasvattamaan liiketoimintaansa.

Sen lisäksi keskitymme myös laatuun ja uusiin innovaatioihin kaikissa juomakategorioissamme, puhutaan sitten oluen tarjoilusta tai virvoitusjuomalaitteista. Sekin tukee lopulta kuluttajan elämystä, minkä kautta toiminnan arvo kasvaa niin kuluttajan kokemuksena kuin yrittäjän kassavirtana. Tällaisia innovaatioita ovat esimerkiksi DraughtMaster-hanalaitteistomme tai Karhu-tynnyriolut. Satsaamme myös ravintoloiden henkilökunnan koulutuksiin. Eikä saa unohtaa alkoholitonta olutta ja sen tuomia mahdollisuuksia.

Mikä muuttui maaliskuussa 2018? Katso listaa vuoden takaisesta uutisestamme:

https://sinebrychoff-asiakas.fi/mika-muuttuu-ravintoloissa-ja-anniskelussa-maaliskuussa-2018/