Tutkimus: Suomalainen joutuu yhä selittelemään alkoholittoman oluen juomista – puolet keksii jopa tekosyitä

12.01.2022 | Teksti:

Alkoholittoman oluen kasvava suosio on viime vuosien suurimpia – ellei suurin – panimoalan ja juomakulttuurin ilmiöitä niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Suosiosta huolimatta suomalaisten asenteissa on yhä parantamisen varaa, paljastaa Sinebrychoffin tekemä asennetutkimus. Alkoholittomia vaihtoehtoja nauttivat voivat joutua tyhmien kysymysten tai jopa painostuksen kohteeksi sosiaalisissa tilanteissa – niin ravintolassa kuin vaikka saunaillassakin.

Tutkimukseen osallistui 1009 suomalaista miestä ja naista. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä alkoholittoman vaihtoehdon valitsemisesta seuraa sosiaalisissa tilanteissa, joissa nautitaan myös alkoholia. Erityisesti keskityttiin asenteisiin ja kysymyksiin alkoholittoman oluen tai muun panimojuoman valinnasta, kun muut nauttivat alkoholia.

Sosiaalista painetta ja tekosyitä

Jopa yli 40 % vastaajista, joilla on vähintään kerran kuussa sosiaalisia tilanteita, on kokenut vähintään silloin tällöin sosiaalista painetta juodessaan alkoholittomia tilanteessa, jossa muut juovat alkoholia. Erityisesti painetta tutkimuksen mukaan ovat kokeneet nuoret aikuiset.

Yli puolet niistä vastaajista, joilla on sosiaalisia tilanteita vähintään kerran kuussa, on joskus valehdellut tai keksinyt tekosyyn, jotta ei tarvitsisi selitellä alkoholitonta valintaa. Myös tekosyihin tai valheisiin turvautuminen on tapa, jossa nuoret aikuiset vastaajissa korostuvat.

Tyhmiä kysymyksiä

Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitä alkoholittoman oluen ja muiden panimojuomien nauttijoilta kysytään. Ei liene yllätys, että kysymykset ”Oletko kuskina?” ja ”Oletko raskaana?” ovat vakiokysymysten joukossa. Terveystrendi näkyy siinä, että kysymys ”Onko huomenna treenit?” on yksi yleisimpiä kysymyksiä. Tyypillinen kysymys on myös se, että eikö henkilö saanut lupaa puolisoltaan nauttia alkoholia.

Positiivista palautetta enemmän ja valinta hyväksyttävämpää

Vaikka asenteissa on yhä parantamisen varaa, tutkimus paljastaa kuitenkin myös hyvin positiivisen ilmiön: Positiivisen palautteen määrä on negatiivista suurempi. Moni vastaajista kertoo saaneensa positiivista palautetta alkoholittoman oluen nauttimisestaan sosiaalisissa tilanteissa. Suurin osa kokee, että alkoholittoman valinta on nykyään sosiaalisesti hyväksyttävämpää kuin ennen.

Tutkimus heijastaa myös alkoholittoman oluen suosiota; lähes joka viides juo usein alkoholitonta juomaa tilanteessa, jossa muut juovat alkoholia ja lähes puolet vastanneista silloin tällöin.

”Alkoholittomat oluet ovat tärkeä osa Sinebrychoffin vuodesta 2017 asti Carlsberg-konsernin kanssa toteuttamaa Together Towards ZERO (Yhdessä kohti NOLLAA) -strategiaa, jonka tavoitteena on lisätä vastuullista alkoholinkäyttöä”, sanoo Sinebrychoffin oluiden markkinointijohtaja Niklas Rinne.

Alkoholittomassa oluessa yhä huimia kasvulukuja

Alkoholittoman oluen kasvuprosentit ovat olleet kaksinumeroisia vuosittain ja esimerkiksi Sinebrychoffin alkoholittoman oluen valikoima on kasvanut 11 vaihtoehtoon.

Sinebrychoffin Karhu-olut satsaa 2022 alkoholittomaan olueen, kansainvälisestikin palkittu (Best Light Lager, World Beer Awards 2020) Karhu 0,0 % saa uusia pakkauksia kuten lasipullon, puolen litran tölkin ja monipakkauksen. Sinebrychoffin alkoholittoman oluen Crisp-brändi puolestaan on Suomen talviolympiajoukkueen virallinen kumppani 2022.

Pohjoismaiden vanhimman panimon valikoimassa on tammikuussa 2022 jo 11 erilaista alkoholitonta olutta, kaksi alkoholitonta siideriä ja yksi alkoholiton lonkero.

Viitteet:
Tutkimustulokset yleisesti: Sinebrychoff online-tutkimus asenteista alkoholittomaan olueen 2021 N=1009