Sinebrychoff ja Coca-Cola ottavat käyttöön 100 % kierrätetystä muovista valmistetut vesipullot

08.06.2020 | Teksti:

Sinebrychoff siirtyy maaliskuusta alkaen käyttämään puolen litran Bonaqua-pulloissa 100 % korkealaatuista elintarviketasoista kierrätysmuovia. Kierrätetyn muovin avulla voidaan pienentää pakkauksien ilmastovaikutusta, vähentää muovin päätymistä roskaksi ja edistää eurooppalaista kiertotaloutta. Uudet Bonaqua-pullot vähentävät uuden muovin käyttöä 210 000 kiloa ja pullon hiilidioksidipäästöjä noin 30 prosenttia verrattuna kokonaan uudesta muovista valmistettuun pulloon.

Suomalaisten palauttamien panttipullojen muovi voidaan käyttää materiaalina uudestaan uusissa pulloissa. Kierrätysmuovin käyttö pulloissa ei ole vielä kovin yleistä Suomessa, vaikka se vähentää pullojen ympäristövaikutusta verrattuna kokonaan uudesta muovista valmistettuihin pulloihin. Mitä useampi pullo kierrätettäisiin uusiin pulloihin, sitä vähemmän olisi tarvetta valmistaa pulloja varten uutta muovia. Kuten kaikella kierrätysmateriaalilla, myös kierrätetyn muovin käytöllä voidaan pienentää huomattavasti pullojen ilmastovaikutusta.

Sinebrychoff on jo vuodesta 2013 asti käyttänyt valmistamissaan Coca-Cola-yhtiön juomissa puolen litran pulloja, joiden materiaalista puolet on ollut kierrätettyä muovia. Bonaqua on Suomen toiseksi suurin vesimerkki. Sen puolen litran vesipulloissa Sinebrychoff siirtyy ensimmäisenä suurena suomalaispanimona käyttämään kokonaan vanhoista pulloista kierrätettyä muovia. Tämä ei kuitenkaan koske korkkeja ja etikettejä, jotka eivät ole PET-muovia.  Nämä kierrätetään osana palautuneen pullon kierrätysprosessia muiksi muovituotteiksi.

Pullojen kierrätys uusiin pulloihin yleistyy Euroopassa

Muovi on erinomainen pakkausmateriaali, mutta ongelmana on, mitä sillä tehdään käytön jälkeen. Juomapullojen muovista ei saisi tulla roskaa, sillä se on puhdasta ja arvokasta materiaalia, josta voidaan valmistaa uusia pulloja. Kierrätetyn materiaalin käyttö pulloissa lisääntyykin Euroopassa ja erityisesti pullovesissä, joissa pakkausmateriaalilla on juomaa suurempi vaikutus tuotteen hiilijalanjälkeen. Muovin kierrätys pullosta pulloon ratkaisee kaksi ongelmaa: se pitää pullojen muovin hyötykäytössä ja pienentää pakkauksen ilmastovaikutusta eli hiilijalanjälkeä

– Maailmassa on paljon muovia eikä sitä tarvita jatkuvasti lisää, jos vanha saadaan kiertämään uusiksi pakkauksiksi, Suomen Coca-Colan viestintäpäällikkö Théa Natri sanoo.

Juomapulloissa tämä on mahdollista jo nyt, ja pullojen kierrätys uusiksi pulloiksi on kiertotalouden ytimessä. Ympäristönäkökulmasta on tärkeää, että suomalaiset palauttavat tyhjät pullot edelleen ahkerasti kauppoihin, jotta pullojen materiaali voidaan käyttää uusien pullojen valmistukseen.

Suomessa on kansainvälisesti edistyksellinen pullojen pantti- ja palautusjärjestelmä, mikä tarjoaa hyvät edellytykset kehittää kiertotaloutta ja pakkauksien kierrätystä. Muovipulloissa palautusaste on tällä hetkellä hieman yli 90 prosenttia, mutta juoma-alan ja kaupan yhteinen tavoite on saada se lähelle 100 prosenttia. Sinebrychoff ja Coca-Cola voivat omilla toimillaan lisätä kierrätetyn materiaalin käyttöä ja edistää kiertotalouden toteutumista.

Kuin tavallinen pullo, mutta sen ympäristöjalanjälki on pienempi

Sinebrychoffilla on valmisteilla oma muovitiekartta, joka on loppusuoralla. Uudet kierrätysmuovista valmistetut pullot ovat osa muovitiekartan toteuttamista.

– Pullot tuntuvat kädessä aivan samalta kuin edeltäjänsä, vaikka niissä on käytetty myös hieman aiempaa vähemmän muovia. Erona kuitenkin on se, ettei näihin pulloihin tarvita enää lainkaan uutta muovia, Sinebrychoffin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Marja-Liisa Weckström kertoo.

Pullon voi palauttaa muiden pullojen tavoin kauppaan, mistä se kiertää käytettäväksi uudelleen.

Sinebrychoffin ja Coca-Colan yhteinen strateginen tavoite on kehittää juomapakkauksia vastuullisesti ja pienentää niiden ympäristövaikutusta. Sinebrychoffin tavoite on olla hiilineutraali viimeistään vuoteen 2030 mennessä. Valituilla pakkausratkaisuilla ja -materiaaleilla on tärkeä rooli toiminnan hiilijalanjäljen eli ilmastovaikutuksen pienentämisessä. Muovin hiilijalanjälki on pienempi kuin lasin tai alumiinin. Kokonaan kierrätetystä muovista valmistetun pullon hiilijalanjälki on noin kolmanneksen pienempi kuin uudesta muovista valmistetun pullon.

Bonaqua-pullojen ansiosta Sinebrychoff käyttää fossiilisista raaka-aineista valmistettavaa uutta muovia 210 000 kiloa vähemmän kuin jos pullot olisivat neitsytmuovista valmistettuja.

Juomapulloissa oltava 25% kierrätettyä muovia 2025 mennessä

Euroopan komissio on laatinut toimintasuunnitelman, joka auttaa vauhdittamaan Euroopan siirtymistä kiertotalouteen. Juomapakkauksissa käytettävästä muovista 25 prosenttia on oltava kierrätettyä vuoteen 2025 mennessä ja 30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Sinebrychoff ja Coca-Cola ovat olleet edelläkävijöitä Suomessa, sillä kaikissa Keravalla valmistettujen juomien puolen litran pulloissa käytetään jo nyt 50 prosenttisesti kierrätettyä muovia ja 1,5 litran pulloissa 25 prosenttia.

Elintarviketasoiselle kierrätetylle materiaalille on tiukat lakisääteiset puhtauskriteerit. Korkealaatuisen kierrätetyn muovin saatavuus on vielä haastavaa, mutta pullojen takaisinkeräyksen yleistyessä maailmalla myös kierrätetyn materiaalin saatavuus paranee. Tulevaisuudessa Sinebrychoff voi lisätä kierrätetyn materiaalin käyttöä myös muissa juomapakkauksissa kuin vesissä.

Pulloinnovaatiota merimuovista tai paperista

  • Coca-Cola esitteli viime syksynä maailman ensimmäiset merestä kerätystä ja kierrätetystä muovista valmistetut muovipullot, joiden valmistuksessa oli hyödynnetty Coca-Colan tuella kehitettyä uutta tehostetun kierrätyksen teknologiaa. Innovaatio osoittaa, että myös merestä kerätystä muoviroskasta voidaan tulevaisuudessa valmistaa elintarviketasoisia juoma- ja ruokapakkauksia.
  • Coca-Cola ja Sinebrychoffin emoyhtiö Carlsberg tekevät yhteistyötä start-up-yritys Pabocon kehittäjäyhteisössä, jotta muun muassa hiilihapollisten juomien pakkaamiseen sopiva täysin biopohjainen ja kierrätettävä paperipullo saataisiin kehitettyä valmiiksi.
  • Coca-Colan Länsi-Euroopassa toimiva pakkausratkaisujen innovaatiokeskus panostaa tehostetun kierrätyksen teknologian kehityksen lisäksi (mm. merimuovin käsittely) myös tulevaisuuden vaihtoehtoisiin pakkausratkaisuihin, kuten biopohjaisiin materiaaleihin, nykyaikaisiin uudelleentäytettäviin pakkauksiin tai pakkauksettomiin juomaratkaisuihin.
  • Coca-Cola on Länsi-Euroopassa asettanut kattotavoitteekseen, että puolet sen pakkauksissa käytetystä muovista on kierrätettyä vuoteen 2025 mennessä. Yhtiö arvioi saavuttavansa tavoitteen etuajassa.