Alkoholittoman oluen suosio kasvaa Suomessa

08.06.2020 | Teksti:

Alkoholittomat oluet kiinnostivat kuluttajia yhä 2019 niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa. Suomessa kasvua oli 18 %,  ja Sinebrychoffin alkoholittomien oluiden kategoria kasvoi jopa 22 % edellisvuoteen verrattuna.

Alkoholiton olut on jo hyvin kilpailtu kategoria, ja erottuakseen pitää uudistua ja tuoda uusia makuja, kuten vahvemmankin oluen markkinassa. 2020 Sinebrychoff jatkaakin alkoholittomaan olueen satsaamista ja toi keväällä valikoimaan neljännen Crisp-maun, Crisp IPA:n.

Alkoholiton olut on tuote, jota voidaan vielä laajentaa paikkoihin, joissa aikaisemmin olutta ei ole ollut tarjolla. Sinebrychoff tuo Crispin myös ravintolahanoihin ja huoltoasemien lounasravintoloihin tuleviin DraughtMaster-hanoihin.

Kuluttajat luottavat suomalaisiin, tuttuihin brändeihin ja suosivat 0,0 % alkoholittomia oluita

Sinebrychoffin helmikuussa 2020 tekemän kuluttajatutkimuksen tulokset tukevat alkoholittoman oluen kasvutarinaa. Vastaava tutkimus tehtiin myös vuonna 2017. Tutkimus paljastaa, että uusia kuluttajia on paljon. Suurin osa alkoholitonta olutta nauttineista juovat sitä viikoittain (2017: 22 % – 2020: 26 %) tai kuukausittain (2017: 28 % – 2020: 33 %), harvemmin käyttävien suhde on kolmessa vuodessa pienentynyt (2017: 41 % – 2020: 36 %). Alkoholitonta olutta nautitaan mm. saunassa, janoon, illanvietoissa ja aterioiden yhteydessä.

Otteita tutkimuksesta:

  • 83 % alkoholitonta olutta juovista korostaa panostavansa hyvinvointiinsa.
  • 68 % vastaajista on sitä mieltä, että alkoholittomien oluiden maku on kehittynyt viime aikoina parempaan suuntaan.
  • Kuluttajien mielestä tunnetuilla kotimaisilla uutuuksilla on paras maku ja tasaisin laatu – ja myös paras hinta-laatusuhde.
  • Vaikka 0,5 % -olut määritellään vielä alkoholittomaksi, suuri osa kuluttajista haluaa nauttia alkoholittoman oluensa 0,0 % -vahvuudessa.
  • Ensikäyttäjien määrä kasvaa, reilu kolmannes alkoholittomia oluita juoneista on ostanut ensimmäisen kerran alkoholitonta olutta viimeisen vuoden aikana (35,1 %). Ensiostajissa korostuvat nuoret aikuiset, 18-35-vuotiaat.
  • Alkoholitonta olutta nauttivissa korostuvat 25 – 44-vuotiaat, miehiä on hieman naisia enemmän (58,6 % vs. 41,4 %)
  • Crisp on kyselyn mukaan alkoholittomien oluiden ostetuin (30,2 %) ja myös suosikkimerkki (15,3 %).

Sinebrychoffin alkoholittoman oluen valikoimassa 2020 ovat: Crisp Vaalea Lager, Crisp Tumma Lager, Crisp Vehnä 0,5 % Crisp IPA, K1664 Blanc 0,5 %, Brooklyn Special Effects 0,4 % ja Karhu 0,0 %.

Carlsberg-konsernin Together Towards ZERO -tavoitteissa, osana NOLLA Vastuutonta juomista -tekemistä, on tavoitteena, että siellä missä on myynnissä olutta, on myös alkoholitonta olutta tarjolla. Tämä peittotavoite on jo nyt erinomaisesti toteutunut suomalaisissa päivittäistavarakaupoissa ja peitto kasvaa myös ravintoloissa.

Lähteet:

  • ETL-tilasto 2019
  • Alkoholittomat oluet SurveyPal 02/2020, 1006 vastaajaa
  • Alkoholittomat oluet SurveyPal 01/2017, 718 vastaajaa
  • Carlsberg-konsernin vuosikatsaus 2019
Kesäkuun 1. päivä Lahdentien tölkki Sinebrychoffin panimon vierellä muuttui Crisp-oluen väreihin