Kuluttajaymmärrys keskeistä koronakaupassakin

09.12.2021 | Teksti:

Jo toinen kalenterivuosi lähenee loppuaan tilanteessa, jossa koronapandemia vaikuttaa elämäämme ja työhömme, myös juomaliiketoimintaan niin kaupassa kuin panimollakin. Alusta asti tilannetta on mietitty yhdessä ja analyyttisesti, ja tämä on varmasti yksi tekijä vähittäiskaupan selviämisessä hyvin myös poikkeusaikana.

”Oikeastaan hyvin suuri osa pandemia-ajan ilmiöistä ja trendeistä, mitä esittelimme kaupalle jo 2020 keväällä, on toteutunut. Viikko koronakriisin alkamisesta meillä oli ensimmäiset analyysit, joita kävimme yhdessä kaupan edustajien kanssa läpi. Tämä oli oleellinen vaihe tuntemattomaan valmistautumisessa”, kertoo Sinebrychoffin Strategy & Insights Director Hanna Johansson.

Hanna Johansson

Analyyseissä nähtiin joukko trendejä, joita koronatilanne vahvistaisi, ja joukko uudempia muuttujia.

Terveys ja turvallisuus, tuttuihin ja luotettaviin tuotemerkkeihin tukeutuminen, kotimaisuuteen ja paikallisuuteen luottaminen, vastuullisuus ja verkkokaupan kasvu olivat kuluttajatrendejä, joiden niin panimolla kuin kaupan ammattilaisten keskuudessa nähtiin vahvistuvan – ja näin juuri on käynytkin.

Pandemia toi tullessaan myös yllätyksiä: Ravintolarajoitukset lisäsivät kotikulutusta jopa enemmän ja pidemmäksi aikaa kuin uskottiin, etätöiden massiivinen lisääntyminen kasvatti kotiruokailun ja hetikulutettavien juomien määrää odotettua enemmän. Myös juomien kotivarastointi lisääntyi. Panimojuomilla on suurempi rooli isoissa ostoskoreissa.

”Trendien ja tilanteen pitkittyminen oli näissäkin se isoin yllätys. Muutokset ovat olleet melko loogisia, vain aivan pandemian ensipäivien WC-paperi- ja pastahamstraus oli rajumpi ilmiö. Juomista voi nostaa esiin alkoholittoman oluen, jonka jo muutenkin kasvussa ollut suosio on pandemian aikana vain kasvanut. Myös energiajuomien suosio on lisääntynyt. Voidaan kuitenkin sanoa, että ruokakaupassa käynti ei ole parin vuoden aikana radikaalisti muuttunut”, Hanna summaa.

Sinebrychoffille tärkeää on tuotteiden lisäksi niiden saaminen asiakkaalle, ja toimitusvarmuudessa onkin onnistuttu erinomaisesti, jopa haastavan kesän aikana.

Tulevaisuus on tuntematon, mutta yhteinen

Koronapandemian aikana kotikulutustuotteet ovat kasvaneet volyymissa jopa 10 prosenttia. Liiketoiminta päivittäistavarakaupassa on siis jopa hyötynyt tilanteesta.

”Tilannehan on yhä epäselvä, sitä ei käy kiistäminen. Päivittäistavarakauppatiimimme on yhdessä Hannan markkinoinnin tiimin kanssa valmiita analysoimaan yhdessä panimojuomiin liittyviä kulutustrendejä kaupan kanssa tarpeiden mukaan. Yhteistyöllä meistä voi tulla entistä parempia. Tulevaisuus on tuntematon, mutta yhteinen”, sanoo Sinebrychoffin päivittäistavarakaupan kanavajohtaja Henri Tahvanainen.