Viisikymppinen Golden Cap raikastui

16.04.2014 | Teksti:

Salla Eklund
Salla Eklund ja uudistunut Golden Cap

”Suomen siiderimarkkinoiden volyymi ja käyttäjien määrä ­olivat laskussa. Koimme, että Suomen ensimmäisellä siiderillä ja perinteikkäällä brändillä, Golden Capilla on velvollisuus reagoida asiaan”, markkinointipäällikkö Salla Eklund Sinebrychoffilta kertoo tänä vuonna toteutetun uudistuksen syistä.

Uudistaminen ei keskittynyt yksittäiseen tuotteeseen, vaan koko kategorian virkistämiseen Golden Capin avustuksella. Monitahoinen suunnitelma onnistui hienosti eri osa-alueilla.

”Brändimielikuva on kohentunut, lojaalien käyttäjien määrä nousussa ja vuosien saatossa kuluttajien keskuudessa heikentynyt makumielikuva on makujen uudistuksen myötä parantunut. Kuluttajille tarjoiltiin myös uusi Lemon Soda -siideri, joka lanseerattiin maaliskuussa.”

Yksi uudistuksen kulmakivistä oli pakkausuudistus. Kierrätysmuovipullolle annettiin uusi muoto ja siitä tehtiin kirkas, jotta juoma näkyy läpi. Etikettien visuaalinen ilme uudistettiin. Kierrätysmuovipullojen myynti kasvoi maalis–syyskuussa hienot 34 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Merkittävä myymälätason uutuus oli tölkkimonipakkausten koon muuttaminen. Aikaisemmat six pack -pakkaukset vaihdettiin neljän tölkin pakkauksiin, jotka kuluttajat kokevat sopivaksi pakkauskooksi siidereille. Tulokset pakkauskoon muutoksesta näkyivät. Yksittäisten nelipakkausten myynti kaksinkertaistui, volyymissakin kasvua oli yli 40 prosenttia.

”Ilmeen ja konseptin uudistaminen on vaikuttanut ­Golden Capin kiinnostavuuteen. Olemme panostaneet asiakasyhteistyöhön ketju- ja myyntipistetasolla niin ravintoloissa kuin päivittäistavarakaupassakin. Saimme upeita tuloksia yhdessä asiakkaiden kanssa toteutetuista toimenpiteistä. Lanseerauksessa konttorihenkilökuntamme myös jalkautui myyntikentän avuksi tekemään ­esillelaittoja.”

Kuluttajien mielipiteitä ei ole unohdettu. Facebook-kilpailussa sai toivoa jotain jo markkinoilta poistunutta siiderimakua takaisin ja avoimesti esittää muitakin toiveita.

”Keräämme kaiken saamamme datan talteen Facebookin peukutuksia myöten ja pyrimme ensi vuoden makulanseerauksessa huomioimaan kuluttajien toiveita. On hieno trendi, että vanhoja asioita kaivetaan takaisin ja muokataan.”

Siideririntamalla on tarkoitus jatkaa uudistumisen myötä syntynyttä myönteistä markkinakehitystä.

”Johdonmukaisuus on tärkeää, jotta saavutetaan pysyviä tuloksia. Kasvutavoitteemme myös ensi vuodelle ovat vahvat”, Salla Eklund toteaa.

Avainsanat: