Viisi faktaa energiajuomista

22.10.2018 | Teksti:

Energiajuomakeskustelu herää Suomessa aika ajoin ja taustalla on usein vanhempien huoli lasten ja nuorten hyvinvoinnista. Tähän artikkeliin on kerätty faktoja energiajuomista ja niiden käytöstä Suomessa.

  1. Energiajuoma vastaa kahvikuppia

Kupillisessa kahvia on kofeiinia 90 – 160 mg. 0,33 litran tölkissä energiajuomaa kofeiinia on keskimäärin 106 mg. Me suomalaiset juomme maailman eniten kahvia, kymmeniä kertaa enemmän kuin energiajuomia.

  1. Energiaa jogurtin tai mehulasin verran

Energiajuoman nimi on vakiintunut, piristysjuoma olisi ehkä tarkempi termi. Yhdessä energiajuomatölkissä energiaa on 162 kcal, saman verran kuin kahden desilitran jogurtissa. Energiasta suuri osa on sokeria, sitäkin on kuitenkin vain saman verran kuin lasillisessa ananasmehua, noin 40 grammaa.

  1. Tutkittu ja turvallinen

Energiajuomien piristävä vaikutus perustuu tutkittuihin ja turvallisiin raaka-aineisiin: kofeiiniin, sokeriin ja guaranaan (kofeiini). Lisäksi energiajuomat sisältävät aminohappoja (tauriini) ja B-vitamiineja sekä C- ja E-vitamiineja. Euroopan elintarvikeviranomainen EFSA tai suomalainen Evira eivät ole tutkimuksissaan löytäneet kohtuukäytössä mitään vaaroja näiden raaka-aineiden käyttöön yhdessä tai erikseen.

  1. Kohtuullinen määrä kofeiinia = max kolme tölkkiä päivässä

Kofeiinia voi terve suomalainen yli 15-vuotias käyttää päivässä noin 400 mg. Se vastaa kolmea 0,33 litran energiajuomatölkkiä, kahta kuppia kahvia, 10 kuppia teetä, viittä levyä suklaata tai kuutta pulloa kolajuomaa.

  1. Lasten ja nuorten Suomessa nauttimasta kofeiinista vain 11 % energiajuomista

Lapsille ja nuorille ei pitäisi lähtökohtaisesti syntyä tarvetta ylimääräiseen piristykseen, suositeltavampaa on hyvä yöuni. Energiajuomien satunnainen käyttö ei ole silti nuorillekaan vaarallista.  Suomessa 10 – 18-vuotiaiden päivittäin nauttimasta kofeiinista tulee noin 11 % energiajuomista.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset eivät markkinoi energiajuomia alle 15-vuotiaille. Sinebrychoffin Battery Energy Drinkin markkinointi on suunnattu vain täysi-ikäisille.

Lähteet: evira.fi / fineli.fi / efsa.org /panimoliitto.fi