The Last Drop – viimeiseen pisaraan Ludviginkadulla

20.09.2024 | Teksti:

The Last Drop sijaitsee Helsingin ytimessä, horjahdus Erottajalta kohti Kasarmitoria. Ravintolan konsepti on moniulotteinen tai hybridi – The Last Drop on cocktail-baari, aasialainen ravintola, tanssipaikka ja kohtaamispaikka. Kaikkea sitoo yhteen ”korkean energian” meno.

”Halusimme tehdä korkean energian, high energy, ravintolan. Meillä soi aina musa, ruokaa saa aamutunneille saakka, pöytiä ei voi varata. Henkilökunnan kohtaaminen pitää olla joka kerta hyvä hetki. Me olemme paikka, jossa on aina hauskaa”, kertoo yksi ravintoloitsijoista, pitkän linjan juoma-alan ammattilainen Jari Mellin (kuvassa alla).

Hauskaa on myös se, että henkilökunta tulee tanssilattialle joraamaan aina illan päätteeksi. Viikonloppuisin ravintolan musiikista vastaavat DJ:t, ja usein ravintolassa kaikuu menneiden vuosikymmenten musiikki, vaikka asiakaskunnan tyypillinen edustaja on 20-30-vuotias nainen. Tai ehkä juuri hieman nykymassasta erottuva musiikkikin on osa ravintolan viehätystä.

Mellinin lisäksi The Last Dropin taustalla ovat Henri Halonen ja Sakari Ahonen, joka vastaa myös ravintolan ruoasta.

”Ei Sakari ennen ollut aasialaista ruokaa tehnyt, mutta päätimme, että sitä ruoan pitää olla. Ja todella hyvää on. Moni asiakas on ollut ihmeissään, että laadukasta ruokaa saa vaikka klo yksi yöllä vielä”, Mellin kertoo.

Oma ravintola on ollut Mellinin oma haave jo pitkään, ja keskustelu ystävän kanssa sai hänet vakuuttuneeksi, että nyt on aika. Lisäksi tila löytyi nopeasti hyvältä paikalta.

The Last Dropin valikoimassa on cocktaileja, viiniä, olutta – ravintola ei myöskään halua identifioitua tietyn juomatyylin paikaksi. Kaikille löytyy jotain. Sinebrychoffin valikoimasta ravintolassa on muun muassa Brooklynin ja Karhun hanaoluet ja Crowmoor-siideri.

”Emme kilpaile muiden alueen ravintoloiden kanssa. Annamme asiakkaille suosituksia alueen muihin ravintoloihin, ja pidämme jopa muiden ravintoloiden paitoja päällämme mainoksena. Kaikki hyötyvät, kun ravintola-ala pysyy vilkkaana”, Mellin kertoo.

The Last Dropia on auttanut alkuun myös hyvin toiminut sosiaalisen median, erityisesti Instagramin kautta tehty mainonta. Mellin korostaa lisäksi asiakkaan kohtaamisen merkitystä.

”Tunnelma ratkaisee, ja asiakkaan kohtaaminen. Siinä luodaan suhde, joka joko alkaa, tai loppuu”, Mellin kiteyttää.

Seuraa Instagramissa: @lastdropbarhki