Oluttrendejä 2024
20.09.2024 | Teksti: Timo Mikkola
Oluen trendeissä näkyvät niin globaalit megatrendit kuin paikalliset suomalaiset oluenystävien mieltymyksetkin. Oluttrendit vaihtuvat, mutta pysyviä trendejä ovat ammattitaitoinen palvelu ja raikkaat, laadukkaat oluet. Viisi tässä listattua trendiä perustuvat Sinebrychoffin olutammattilaisten näkemyksiin ja tilastoihin sekä tutkimuksiin niin Suomesta kuin maailmaltakin.
Laadukas lager
Suomea sanotaan lageroluen maaksi, mutta lager on itseasiassa globaali suosikkioluttyyli. Suurin osa maailmalla nautitusta oluesta on lagerolutta. 2010-luvulla ja vielä viime vuosinakin vahvasti humaloidut IPA-oluet ovat olleet oluttyylien kärjessä, mutta kuluttajien arvostus lageroluisiin on viime aikoina kasvanut. Laadukas lager on oluen kuningaslaji, jossa tasalaatuisuus on oletusarvo. Sinebrychoffin Karhu Platina ja Karhu Kupari ovat esimerkkejä kotimaisista premiumlageroluista, joissa raikkaus ja tyylipuhtaus on viety mahdollisimman pitkälle.
Alkoholittomat ja matala-alkoholiset oluet
Alkoholittomien oluiden (0 – 0,5 %) suosio ja kulutuksen voimakas kasvu on ollut viime vuosien suurin olutilmiö. Sitä on seurannut myös matala-alkoholisten oluiden lisääntynyt kysyntä ja valikoima. Vieläkin kuulee puhuttavan tipattomasta tammikuusta, mutta isompi ilmiö alkaa olla jo keventäminen läpi vuoden. Sinebrychoffin Crisp Lager on Suomen suosituin alkoholiton olut* niin litroissa kuin kuluttajatutkimuksen perusteella ja myös tunnetuin – voittipa se Suomen paras olut -kilpailunkin omassa sarjassaan 2023. Myös matala-alkoholisten oluiden (0,6 – 3,5 %) valikoima ja suosio on tasaisesti kasvamassa – Sinebrychoffin valikoimassakin niitä on jo kuusi erilaista, kuten KOFF Light 3,5%.
Voittoisa vehnäolut
Vehnäolut on lagerin ja IPAn ohella kolmas suomalaisten suosikkioluttyyli. Vehnäolut on raikas, usein jopa hedelmäinen, ja maistuu monelle sellaisellekin, jotka eivät yleensä nauti olutta. 1664 Blanc on tällä hetkellä markkinoiden menestyvin vehnäolutbrändi niin arvossa kuin litroissa mitattunakin. Vehnäoluita löytyy markkinoilta myös maustettuna, esimerkiksi 1664 Roséssa on häivähdys persikkaa ja vadelmaa. Tämä tuo kuluttajien kaipaamaa monipuolisuutta vehnäoluisiin.
Monipuoliset erikoisoluet
Erikoisoluttermiä on käytetty laajasti ja yleensä sillä on oikeastaan tarkoitettu kaikkia muita oluttyylejä kuin perinteistä lageria. Vaikka lager on se suosituin oluttyyli, kuluttajat haluavat maistella ja tutustua uusiin makuihin. Kaikille tyyleille tärkeää on tyylipuhtaus, eli se, että olut on uskollinen ja laadukas lajinsa edustaja. Toki usein oluttyyleillä myös leikitellään onnistuneesti – kaikki on sallittua.
Kuluttajat etsivät elämyksiä ja monipuolisuutta kokeilunhaluisesti – mikä on yksi trendi itsessään. Tästä syystä on hyvä olla valikoimassa myös erikoisempia oluttyylejä kuten sour-olut, portteri, bock-olut, tummat lagerit ja amber-olut. Kaikkia mainittuja tyylejä löytyy myös Sinebrychoffin valikoimasta. Uuden lakimuutoksen myötä vahvempia bock-oluita kuten KOFF Stallionia ja Karhu 8,0% tai KOFF Porteria löytyy nyt myös kauppojen valikoimasta, mikä todennäköisesti syventää kuluttajien oluttyylituntemusta ajan kuluessa.
Palvelu ja elämys – Perfect Serve
Hyvään olutkokemukseen kuuluu oleellisesti monipuolinen elämys, jossa tärkeä elementti on oluen oikeanlainen tarjoilu. Siihen kuuluvat oluen oikeaoppinen kaato lasiin, oluttyylille ja -brändille ominainen lasi, oikea tarjoilulämpötila ja oluen esittely asiakkaalle – parin sormenleveyden vaahtokukkaa unohtamatta. Oikeanlaisen tarjoilun lisäksi henkilökunnan oluttietämys ja luonteva suosittelu ovat oleellinen osa asiakkaan kokemaa elämystä. Näihin saat opastusta Sinebrychoffin myyntiedustajalta ja Sinebrychoffin Olutmestari-koulutuksissa.
* Sinebrychoff Cambri Brand Health Survey May 2024 (N=601)