Panosta lagerolueen
27.02.2023 | Teksti: Timo Mikkola
Panimojuomien, virvoitusjuomien ja vesien osuus kaupan yli 21 Mrd:n arvomyynnistä viime vuonna oli yli 12 prosenttia ja ravintoloiden alkoholimyyntivolyymistä panimojuomat edustavat lähes 90 prosenttia. Suurin osa niin kaupassa kuin ravintolassa myytävistä juomista on olutta – ja oluesta noin 90 prosenttia on lageria*. Laadukkaaseen kotimaiseen lagerolueen kannattaakin panostaa.
Sinebrychoffin valikoimassa lager on ollut keskiössä pitkään. Carlsbergin panimolaboratorion opit puhdashiivan käsittelystä tulivat Suomeenkin juuri Sinebrychoffin saksalaisen panimomestarin Georg Dürrin myötä 1880-1890-luvuilla. Lager on oluen peruskivi, raikas janonsammuttaja, joka soveltuu ruokapöydässäkin periaatteessa kaikenlaisten ruokien kaveriksi.
”Olut on käsittämättömän rikas juomakategoria, mutta yksi oluttyyppi on suomalaisten keskuudessa ylitse muiden ja se on lagerolut. Se on samaan aikaan helppo ja hienostunut, minkä takia se soveltuukin niin moneen tilanteeseen. Iätön klassikko, jonka laadukas tarjoilu on kunnia”, toteaa Sinebrychoffin oluiden markkinointijohtaja Niklas Rinne.
Erikoisolutbuumi on 2000-luvulla tuonut Suomeen monenlaisia oluttyylejä, mikä on koko olutalaa rikastuttanut ilmiö. Yksikään oluttyyli ei kuitenkaan ole syrjäyttänyt lagerin asemaa – ei Suomessa kuin muuallakaan maailmassa. IPAt ja vehnäoluet ovat toki kasvattaneet osuuttaan, mutta puhutaan yksittäisistä prosenttiluvuista lageriin verrattuna.
Sinebrychoff satsaa 2023 kotimaiseen laadukkaaseen lagerolueen erityisesti kahden uutuuden avulla: Karhu Platina ja Karhu Kupari ovat lageroluita, joissa on kiinnitetty huomiota kahteen lageroluen erityispiirteeseen – raikkauteen ja pehmeyteen. Platinassa raikkaus on viety huippuunsa kylmäjäähdytyksen avulla ja Kuparissa pidemmällä kypsytyksellä ja runsaammalla maltaisuudella.
Olutvalikoimastamme löytyy paljon vaihtoehtoja – lager on kuitenkin se, minkä päälle rakennetaan niin valikoima kuin menestyvä panimojuomien myynti kaupassa ja ravintolassa. Avainasemassa ovat kotimaisten voimabrändien – kuten Karhu – näyttävät esillepanot, selkeä hinnoittelu ja oikea pakkausvalikoima kaupassa, tai ravintolan hanavalikoima.
Tässä kaikessa voit tukeutua myyntihenkilöstöömme – tehdään yhdessä vuodesta 2023 lageroluen vuosi!
Lähde: *Valvira 2021