Satsaamme alkoholittoman oluen valmistukseen – kaupassa maku ja esillepano ratkaisevat

12.01.2023 | Teksti:

Uskomme alkoholittoman oluen suosion kasvuun Suomessa ja investoimme alkoholittoman oluen tuotantolaitteistoon. Valmistamme jatkossa Crispin ja Karhun alkoholittomat oluet alusta loppuun Keravan panimollaan – hiilineutraalisti kuten muutkin juomamme.

Sinebrychoffin panimolle Keravalle asennetaan kevään aikana tuotantolinja, jossa valmistetaan jatkossa kaikki Sinebrychoffin alkoholittoman oluen omat tuotemerkit – Crisp ja Karhu 0,0. Tuotantotapa on ns. alcohol stripping tai alkoholin strippaus, joka on aikaisempaa kehittyneempää teknologiaa ja mahdollistaa alkoholittoman oluen valmistamisen entistä hallitummin.

”Alkoholittomien olueiden kategorian kasvaessa voimakkaasti niin kaupalle kuin kuluttajallekin tärkeää on maku ja laatu, joihin voi luottaa. Tässä me olemme hyviä, mistä kertoo myös markkinajohtajuutemme alkoholittomassa oluessa. Valikoimamme on myös maan laajin – erotumme myös vahvojen brändien voimalla”, Sinebrychoffin päivittäistavarakaupan kanavajohtaja Henri Tahvanainen sanoo.

Esillepano on tärkeää myös alkoholittoman oluen kategoriassa, ja kaupassa tämä on huomattu. Enää alkoholitonta olutta ei tarvitse etsiä alahyllyiltä, sille on jo omat hyllynsä ja jopa osastonsa.

Ensimmäiset kokonaan Keravalla valmistetut Crisp-oluet valmistunevat maaliskuun puolivälissä. Tavoitteena on, että vuoden 2023 kesällä suuri osa Crispeistä ja Karhu 0,0 % valmistuvat jo Keravalla ja kaikki vuoden lopulla.

Aikaisemmin alkoholin poistovaihe on tehty perinteisemmällä alipainemenetelmällä Sveitsin Feldschlösschenin panimolla. Tämän jälkeen lopullinen olut on valmistettu ja pakattu tölkkeihin tai pulloihin Sinebrychoffilla Keravalla. Perinteisestä oluesta poikkeavat mehua sisältävät Crisp Radler -juomat on valmistettu kokonaan Ranskan Kronenbourgilla ja niiden osalta menettely jatkuu toistaiseksi.

Sinebrychoffin pääpanimomestari Heikki Vuokko odottaa uudelta laitteistolta paljon: ”Uuden teknologian avulla alkoholin poistaminen oluesta on entistä hellävaraisempaa ja olut pysyy raikkaampana.”

Alkoholittoman oluen valikoima ja suosio jatkavat kasvuaan

Vielä 15 vuotta sitten valikoimassa oli vain kaksi alkoholitonta olutta, alkoholiton Nikolai Lager tuli markkinoille 2005, Nikolai Tumma Lager muutamaa vuotta myöhemmin.

Reilussa viidessätoista vuodessa alkoholittoman oluen markkina on yli kaksikymmenkertaistunut. Viime aikojen voimakkaan kasvun aikana Sinebrychoffin alkoholittoman oluen volyymi on viiden vuoden aikana (2017-2022) vielä kolminkertaistunut.

Sinebrychoffin valikoimassa on 2023 alkuvuonna seitsemän alkoholitonta Crisp-olutta, alkoholiton Karhu 0,0 % ja neljä maahantuotua alkoholitonta olutta: Brooklyn Special Effects Hoppy Lager 0,4%, Brooklyn Special Effects IPA 0,4%, K1664 Blanc 0,5% ja Staropramen Non-Alcoholic. Lisäksi valikoimassa on alkoholiton KOFF Long Drink,  kaksi alkoholitonta Somersby-siideriä ja alkoholiton Crowmoor White Crow 0,0%.

”Matka on ollut pitkä ja tasaisen nousujohteinen. Alkoholittomasta oluesta on viime vuosien aikana tullut oluttrendien valtavirtaa, vaikka kokonaismarkkinaosuus onkin vielä paljon pienempi kuin alkoholillisella oluella. Sinebrychoffin alkoholittomien oluiden osalta kasvua edellisvuoteen tuli vuoden 2022 aikana taas noin 7 %. Aiomme säilyttää markkinajohtajuuden kategoriassa myös jatkossa, ja tämä uusi investointi teknologiaan helpottaa sitä entisestään”, Sinebrychoffin oluiden markkinointijohtaja Niklas Rinne kertoo.

Alkoholittoman oluen saatavuus on myös osa Carlsberg-konsernin ja Sinebrychoffin Yhdessä kohti NOLLAA ja edemmäs -vastuullisuusstrategiaa, jonka yksi osa-alue on kohtuullisen juomisen kulttuurin lisääminen. Alkoholittomien vaihtoehtojen määrä ja korkea laatu tukevat kuluttajan valintaa nauttia oluesta tai muista juomista ilman alkoholia.