Oluen maku, tuttuus ja hanasaatavuus ratkaisevat ravintolassa

Sinebrychoffin markkinointi toteutti kuluttajatutkimuksen suomalaisissa ravintoloissa toukokuun alussa. Tutkimuksissa haastateltiin tai havainnoin kartoitettiin noin 600 ravintola-asiakkaan käyttäytymistä oluen valinnoissa. Tavoitteena on ymmärtää kuluttajien käyttäytymistä entistä paremmin.

Haastatteluissa olutvalinnoissa korostuvat kaksi asiaa: maku ja tuttu tuotemerkki. Maku oli lähes puolelle vastanneista tärkeä tekijä. Myös se, että olutta tarjoillaan hanasta, vaikutti jopa parinkymmenen prosentin valintaan.

Oluelle tulevissa asiakkaiden huomion saaminen syntyy kahdesta paikasta: asiakkaat tutkivat seinällä olevaa olutlistaa ja hanaoluiden olutmerkkejä. Oluthanojen kannattaa siten olla selkeästi näkyvillä ja juomalistassa hinnat selkeästi esillä. Hanatolpista kuluttaja katsoo eniten lähintä hanatolppaa eli jopa hanatolppien järjestyksellä on merkitystä. Tolppien kannattaa olla valaistuja, jotta ne näkyvät paremmin. Hanatolppien jälkeen juomalista seinällä on tärkein. Myös tuotteet kylmäkaapissa huomataan etenkin kylmäkaapin ollessa näkyvästi esillä.

Tarjoilijan suosituksella on myös tärkeä merkitys. Kuluttaja kysyy usein suositusta ja ravintolatyöntekijöiden suosituksella voidaan ohjata arvomyynnin tai jonkin muun halutun asian kannalta merkittäviin tuotevalintoihin.

Tuotteen näkyvyydellä ja suosituksilla on tärkeä merkitys, sillä jopa yli kolmannes ei tiennyt, mitä haluaa tiskille tilaamaan tullessaan.

Oluthanojen tuotemerkit ovat ratkaisevassa asemassa, puolet vastanneista kertoi huomanneensa ne. Hanatolpan valikoima koettiin myös tärkeimmäksi vaikuttajaksi olutvalintaan.

Myös seinän olutlista on tärkeä, sitä tutki joka kolmas. Lähes yhtä tärkeä huomioarvo, 28 %, on kylmäkaappien pulloilla.

Haastattelussa kysyttiin myös, millä tuotemerkkien ulkopuolisilla oluen ominaisuuksilla on merkitystä ravintolassa. Ylivoimaisesti tärkein (92 %) tekijä on lämpötila, se, että olut tarjoillaan kylmänä tai sille ominaisessa lämpötilassa. Kuluttaja arvostaa myös oluelle kuuluvaa, oikeaa brändilasia. Oluen vaahdon oikealla määrällä oli merkitystä myös joka toiselle asiakkaalle.

Tutkimuksessa haastateltiin tai havainnoitiin 606 ravintola-asiakasta Helsingissä, Porvoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.

MUISTA NÄMÄ:

  • Hanatolpat, valaistuna ja selkeästi esillä
  • Juomalista, jossa hinnat selkeästi
  • Henkilökunnan suositus on tärkeä!

MITEN ME AUTAMME?

  • Koulutamme jälleenmyyjiämme, jopa tuhansia vuosittain, oluen täydelliseen tarjoiluun.
  • Tuomme suositteluun helppoutta hanalaitteiden embleemeissä olevien suosittelutekstien avulla.
  • Jokaiselle oluttyylille löytyy valikoimastamme oikea lasi.
(Visited 1 times, 1 visits today)