Oluen maku, tuttuus ja hanasaatavuus ratkaisevat ravintolassa

10.06.2019 | Teksti:

Sinebrychoffin myynti ja markkinointi toteuttivat kuluttajatutkimuksen suomalaisissa ravintoloissa toukokuun alussa. Tutkimuksissa haastateltiin tai havainnointiin yli 600 ravintola-asiakasta. Tutkimuksen avulla on tarkoitus lisätä ymmärrystä mikä vaikuttaa kuluttajan juomavalintaan ravintolassa.

Haastatteluissa olutvalinnoissa korostuivat kaksi asiaa: maku ja tuttu tuotemerkki. Maku oli lähes puolelle vastanneista tärkeä tekijä. Myös se, että olutta tarjoillaan hanasta, vaikutti jopa 27 prosentin valintaan.

Oluelle tulevien asiakkaiden huomion saaminen syntyy kahdesta paikasta: asiakkaat tutkivat eniten hanatolppia ja seinällä olevaa olutlistaa. Oluthanojen kannattaa siten olla selkeästi näkyvillä ja juomalistassa hinnat selkeästi esillä. Hanatolpista kuluttajaa katsoo eniten lähintä hanatolppaa eli jopa hanatolppien järjestyksellä on merkitystä. Tolppien kannattaa olla valaistuja, jotta ne näkyvät paremmin. Hanatolppien jälkeen juomalista seinällä on tärkein. Myös tuotteet kylmäkaapissa huomataan etenkin kylmäkaapin ollessa näkyvästi esillä.

Tarjoilijan suosituksella on myös tärkeä merkitys. Kuluttaja kysyy usein suositusta ja ravintolatyöntekijöiden suosituksella voidaan ohjata arvomyynnin tai jonkin muun halutun asian kannalta merkittäviin tuotevalintoihin.

Tuotteen näkyvyydellä ja suosituksilla on tärkeä merkitys, sillä jopa yli kolmannes ei tiennyt, mitä haluaa tiskille tilaamaan tullessaan.

Hanatolpat ovat ratkaisevassa asemassa, yli 60 % olutta tilanneista kertoi huomanneensa ne. Hanatolpat koettiin myös tärkeimmäksi vaikuttajaksi olutvalintaan. Myös seinän olutlista on tärkeä, sitä tutki joka kolmas. Lähes yhtä tärkeä huomioarvo, 28 %, on kylmäkaappien pulloilla.

Haastattelussa kysyttiin myös kuinka paljon oluen tarjoilutavalla on merkitystä ravintolassa. Ylivoimaisesti tärkein (92 %) tekijä on juoman oikea lämpötila. Kuluttaja arvostaa myös oluelle kuuluvaa, oikeaa brändilasia. Oluen vaahdon oikealla korkeudella oli merkitystä myös joka toiselle asiakkaalle.

Tutkimuksessa haastateltiin tai havainnoitiin 606 ravintola-asiakasta Helsingissä, Porvoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.

MUISTA NÄMÄ:

  • Hanatolpat, valaistuna ja selkeästi esillä
  • Juomalista, jossa hinnat selkeästi
  • Henkilökunnan suositus on tärkeä!

MITEN ME AUTAMME?

  • Koulutamme jälleenmyyjiämme, jopa tuhansia vuosittain, oluen täydelliseen tarjoiluun.
  • Tuomme suositteluun helppoutta hanalaitteiden embleemeissä olevien suosittelutekstien avulla.
  • Jokaiselle oluttyylille löytyy valikoimastamme oikea lasi.