Lapin rinteillä eletään kuumaa kautta

12.12.2017 | Teksti:

Levi winter activities, Photo: Teemu Moisio/PTB-Creative

”Nyt on hyvä pössikset, bisnes kasvaa!” iloitsee Sinebrychoffin Pohjois-Suomen kenttämyyntipäällikkö Pekka Rouhiainen. Hän on tehnyt yhtiölle töitä jo 30 vuotta, suuren osan siitä alueella, joka  alkaa Jyväskylästä ja ulottuu Nuorgamiin. Hän jää tämän kauden jälkeen eläkkeelle.

”Viime talvi oli vilkas ja tästä odotetaan vielä vilkkaampaa”, arvioi puolestaan Levi Restaurantsin toimitusjohtaja Marko Mustonen (kuvassa). ”Levi kansainvälistyy kovaa vauhtia ja se tarkoittaa muun muassa sitä, että asiakkaita tulee nyt läpi vuoden. Vaikka suomalainen asiakas on meille edelleen tärkein, niin hän pääsee tänne edelleen pääasiassa loma-aikoinaan.”

Levin maailmancup-laskuja katsoi 150 miljoonaa tv-katsojaa. Kainsainvälinen lehdistö julkaisee mielellään tunnelmapaloja Lapista. Myös somettajat pitkin maailmaa jakavat lappalaista eksotiikkaa. Matkailijoiden määrä kasvaa niin Keski-Euroopasta,  Brittein saarilta kuin Venäjältä ja Aasiastakin.

Lapin matkailu- ja ravintolayrittäjien kannalta tämä tarkoittaa sitä, että tasoa on nostettava koko ajan. Kilpailija ei enää ole vain naapuriravintola tai -tunturi, vaan maailman kärkikohteet. Panimoyhteistyön kannalta tämä tarkoittaa sitä, että asiakaskokemusta on yhteisvoimin kehitettävä jatkuvasti.

Yhteistyö tarkoittaa Rouhiasen (kuvassa) sanoin muun muassa sitä, että ”katsotaan ne parhaat hetket ja tuodaan niihin oikeat juomat”. Hiihtolomaviikolla Cokista ja munkkeja pitää löytyä helposti. Kun Pate Mustajärvi soittaa Levin yössä, on aika rakentaa ravintolaan kunnon promopiste Karhulle. Kun suuresti oluesta pitävät norjalaiset tulevat, on katsottava, että merkkien kirjo on heidän makuunsa.

Yhteistyö on myös myönteisten olosuhteiden luomista. ”Näkyvyyttä pyritään tekemään niin, että se ei ole pelkkiä kylttejä, vaan tuottaa asiakkaalle aitoa lisäarvoa”, kuvailee Mustonen. Tämä tarkoittaa vaikkapa sitä, että kun terassikalusteet uusitaan, yhteistyö  Sinebrychoffin kanssa mahdollistaa laadukkaat tavarat. Tai esimerkiksi, kun after-ski-ravintolan henkilökunnalle hankitaan työasuiksi paikaillisen palloseuran pelipaidat, ne on yhteistyön avulla mahdollista räätälöidä jokaiselle käyttäjälle erikseen.

”Tämä on ollut hyvä duuni, kun on saanut työkseen tuottaa mukavia elämyksiä”, naurahtaa Rouhiainen, edelleen kolmenkymmenen vuoden jälkeen hyvässä vauhdissa.

Teksti: Jaakko Tapaninen