Kohtuullisen oluen päivä 16.9. muistuttaa, että olut on parhaimmillaan vastuullisesti nautittuna
15.09.2016 | Teksti: Timo Mikkola
Kansainvälinen Kohtuullisen oluen päivän kampanjointi laajenee, vastuullisen alkoholinkäytön viestintää 79 maassa
Syyskuun 16. päivänä 2016 panimot, viranomaiset ja kolmas sektori 79 maassa toimivat yhteistyössä toisena kansainvälisenä Kohtuullisen Oluen Päivänä (Global Beer Responsibility Day, GBRD), joka on maailmanlaajuinen kampanja oluen vastuullisen kulutuksen puolesta.
Kampanjan alullepanijat Anheuser-Busch InBev, Carlsberg, Heineken sekä paikalliset panimot ja olutseurat haluavat Kohtuullisen oluen päivänä 2016 jatkaa viime vuoden teemapäivän pohjalta valjastaen tuhansia panimotyöntekijöitä sekä yli sata valtiollista ja vapaaehtoista organisaatiota vähentämään alkoholin haitallista käyttöä. Toimenpiteillä ja viestinnällä pyritään tavoittamaan yli 70 miljoonaa kuluttajaa.
Alkoholittoman oluen suosio nousussa Suomessa
Suomessa Sinebrychoff järjestää olut ja ruoka –aktivointeja alkoholittomalla Nikolai-oluella hypermarketeissa Etelä-Suomessa (mm. Sellon, Jumbon, Iso Omenan ja Tammiston Citymarketit) ja Helsingin Dennis-pizzerioissa päivän aikana. Sinebrychoffin kaksi suurinta kotimaista olutbrändiä KOFF ja Karhu viestivät kohtuullisen oluen päivän teemaa omilla sosiaalisen median kanavillaan.
”Tänä vuonna halusimme kiinnittää huomiota siihen, että oluesta voi nauttia myös alkoholittomana. Suomessa sen suosio kasvaa, saatavuus on lisääntynyt kaupoissa, eivätkä kuskina tai raskaana oleminen ole enää ainoa syy juoda alkoholitonta olutta. Sinebrychoffin valikoimassakin on jo kolme erimakuista Nikolai alkoholitonta, viimeisimpänä pintahiivaolut Nikolai alkoholiton Vehnä”, Sinebrychoffin markkinointijohtaja Alexander Sneen kertoo.
Sinebrychoffin IRO Researchillä tekemä tutkimus ja kotimaan myyntiluvut paljastavatkin, että alkoholittoman oluen suosio on kasvussa, 9 % kuluttajista on lisännyt sen käyttöä. Kategoria on kasvanut vuodessa 11 % edellisvuodesta. Alkoholiton olut maistuu saunajuomana, grilliruokien kanssa ja tilanteissa, joissa humaltuminen ei ole sopivaa. Kuluttajien mielestä alkoholitonta olutta on kaupoissa jo hyvin saatavilla, mutta ravintoloissa saatavuus voisi olla vielä parempi.
Valistus on yhdessä vahvempaa
Yhteistyö, johon sisältyy toimenpiteitä rattijuopumuksen ja alaikäisten alkoholinkäytön ehkäisemiseksi, baarimikkojen ja tarjoilijoiden kouluttamiseksi ja kuluttajien valistamiseksi, auttaa edistämään YK:n kestävän kehityksen tavoitetta alkoholihaittojen hoitamiseksi ja ehkäisemiseksi.
“Kansainvälinen Kohtuullisen oluen päivä antaa meille mahdollisuuden yhdessä korostaa vastuullisen juomisen merkitystä, ja se täydentää niitä toimenpiteitä, joita teemme yhteistyökumppaneidemme kanssa läpi vuoden kannustaaksemme kohtuulliseen alkoholinkäyttöön ja ehkäistäksemme haitallista alkoholin käyttöä. On hienoa nähdä yhä useampien maiden ja yhteistyökumppaneiden tulevan mukaan tähän työhön, sillä vain yhteistyöllä voimme vaikuttaa tähän tärkeään yhteiskunnalliseen kysymykseen,” sanoi Carlsbergin pääjohtaja Cees ’t Hart.
“Kohtuullisen oluen päivä pitää sisällään ajatuksen, että olemme yhdessä vahvempia,” sanoi Worldwide Brewing Alliance –järjestön puheenjohtaja Simon Spillane. “Niin suuret kuin pienetkin panimot tekevät paikallisten panimoliittojen yhdistäminä yhteistyötä kolmannen sektorin ja viranomaisten kanssa ympäri maailman tukeakseen ja kehittääkseen innovatiivisia, vaikuttavia kampanjoita, jotka edistävät kohtuullista oluen kulutusta ja taistelevat alkoholin väärinkäyttöä vastaan.”
Lisätietoja siitä, miten panimot edistävät kohtuullista kulutusta ja vähentävät haitallista alkoholinkäyttöä, löytyy Worldwide Brewing Alliancen nettisivuilla osoitteessa: http://gsri.worldwidebrewingalliance.org/
Tutkimustiedot alkoholittomasta oluesta: IRO Research: Tuhat suomalaista -Sinebrychoff – Alkoholittomat oluet-Toukokuu 2016 ja ETL7/16-myyntitilastot.