Investoimme alkoholittoman oluen valmistukseen – ravintolamyyntikin rajussa kasvussa
13.01.2023 | Teksti: Timo Mikkola
Uskomme alkoholittoman oluen suosion kasvuun Suomessa ja investoimme alkoholittoman oluen tuotantolaitteistoon. Valmistamme jatkossa Crispin ja Karhun alkoholittomat oluet alusta loppuun Keravan panimollaan. Alkoholittomien oluiden on kovassa kasvussa myös ravintoloissa.
Sinebrychoffin panimolle Keravalle asennetaan kevään aikana tuotantolinja, jossa valmistetaan jatkossa kaikki Sinebrychoffin alkoholittoman oluen omat tuotemerkit – Crisp ja Karhu 0,0. Tuotantotapa on ns. alcohol stripping tai alkoholin strippaus, joka on aikaisempaa kehittyneempää teknologiaa ja mahdollistaa alkoholittoman oluen valmistamisen entistä hallitummin.
Alkoholittomat oluet kasvoivat viime vuonna Sinebrychoffin ravintola-asiakkaiden valikoimassa lähes kolmanneksella vuoteen 2021 verrattuna. Kasvua on tullut sekä kuluttajakysynnän että saatavuuden parantumisen kautta.
Ruokaravintoloiden lisäksi kasvua on ollut paljon myös pubeissa, joissa volyymi on kasvanut jopa 50 % vuoteen 2021 verrattuna. Kuluttajat haluavat juoda alkoholittomia oluita myös nautintoon, ei pelkästään ruuan kanssa. Alkoholittomien oluiden suosiota ovat lisänneet ravintoloiden laajentunut valikoima sekä makumielikuvan paraneminen.
”Olutravintoloissa kuluttajat eivät välttämättä halua juoda alkoholipitoisia juomia koko iltaa, vaan ottavat mielellään välillä alkoholittoman vaihtoehdon tai siirtyvät loppuillasta kokonaan alkoholittomiin juomiin. Lisäksi terveystrendi sekä nuorten aikuisten alkoholin käytön vähentyminen vaikuttaa alkoholittomien oluiden kysyntään: ravintolaan tullaan sosiaalisista syistä – tapaamaan ystäviä ja seurustelemaan – ei humaltumaan”, kertoo Sinebrychoffin anniskelumyynnin kanavapäällikkö Nella Lämsä.
Alkoholittomien oluiden myyntiä ravintolassa voi vielä vauhdittaa tarjoamalla laajaa valikoimaa erilaisia alkoholittomia oluita sekä viestimällä niiden saatavuudesta. Alkoholittomien oluiden tulisi olla samassa hinnastossa kuin muutkin panimotuotteet. Myös esillepanolla ja suosittelulla on vahva vaikutus menekkiin. Lisäksi etenkin ruokaravintoloissa alkoholittomien oluiden lisääminen ruokalistoihin tai ns. ”combojen” tarjoaminen vauhdittaa myyntiä.
Ensimmäiset kokonaan Keravalla valmistetut Crisp-oluet valmistunevat maaliskuun puolivälissä. Tavoitteena on, että vuoden 2023 kesällä suuri osa Crispeistä ja Karhu 0,0 % valmistuvat jo Keravalla ja kaikki vuoden lopulla.
Aikaisemmin alkoholin poistovaihe on tehty perinteisemmällä alipainemenetelmällä Sveitsin Feldschlösschenin panimolla. Tämän jälkeen lopullinen olut on valmistettu ja pakattu tölkkeihin tai pulloihin Sinebrychoffilla Keravalla. Perinteisestä oluesta poikkeavat mehua sisältävät Crisp Radler -juomat on valmistettu kokonaan Ranskan Kronenbourgilla ja niiden osalta menettely jatkuu toistaiseksi.
Alkoholittoman oluen valikoima ja suosio jatkavat kasvuaan
Vielä 15 vuotta sitten valikoimassa oli vain kaksi alkoholitonta olutta, alkoholiton Nikolai Lager tuli markkinoille 2005, Nikolai Tumma Lager muutamaa vuotta myöhemmin.
Reilussa viidessätoista vuodessa alkoholittoman oluen markkina on yli kaksikymmenkertaistunut. Viime aikojen voimakkaan kasvun aikana Sinebrychoffin alkoholittoman oluen volyymi on viiden vuoden aikana (2017-2022) vielä kolminkertaistunut.
Sinebrychoffin valikoimassa on 2023 alkuvuonna seitsemän alkoholitonta Crisp-olutta, alkoholiton Karhu 0,0 % ja neljä maahantuotua alkoholitonta olutta: Brooklyn Special Effects Hoppy Lager 0,4%, Brooklyn Special Effects IPA 0,4%, K1664 Blanc 0,5% ja Staropramen Non-Alcoholic. Lisäksi valikoimassa on alkoholiton KOFF Long Drink, kaksi alkoholitonta Somersby-siideriä ja alkoholiton Crowmoor White Crow 0,0%.
”Matka on ollut pitkä ja tasaisen nousujohteinen. Alkoholittomasta oluesta on viime vuosien aikana tullut oluttrendien valtavirtaa, vaikka kokonaismarkkinaosuus onkin vielä paljon pienempi kuin alkoholillisella oluella. Sinebrychoffin alkoholittomien oluiden osalta kasvua edellisvuoteen tuli vuoden 2022 aikana taas noin 7 %. Aiomme säilyttää markkinajohtajuuden kategoriassa myös jatkossa, ja tämä uusi investointi teknologiaan helpottaa sitä entisestään”, Sinebrychoffin oluiden markkinointijohtaja Niklas Rinne kertoo.
Alkoholittoman oluen saatavuus on myös osa Carlsberg-konsernin ja Sinebrychoffin Yhdessä kohti NOLLAA ja edemmäs -vastuullisuusstrategiaa, jonka yksi osa-alue on kohtuullisen juomisen kulttuurin lisääminen. Alkoholittomien vaihtoehtojen määrä ja korkea laatu tukevat kuluttajan valintaa nauttia oluesta tai muista juomista ilman alkoholia.