Helppous, aitous, terveys!

14.06.2019 | Teksti:

”Suomalaisten juoma- ja ruokatrendeissä korostuu kiinnostus terveelliseen ja aitouteen. Toisaalta juomavalinnoissa korostuu myös helppous, rationaalisuus ja tuttuus, kuvaa tämän päivän tilannetta Sinebrychoffin Insights Manager Riikka Tommila.

Kokonaisvaltainen hyvinvointi on monelle kuluttajalle tärkeää: ”Tiukoista dieeteistä ollaan siirrytty tavoittelemaan kokonaisvaltaista hyvinvointia”. Juomissa se voi tarkoittaa vaikkapa sitä, että niiden pitää olla hyvän makuisia, mutta myös vähäkalorisia tai lisäarvoa tuottavia eli niissä voi olla esimerkiksi vitamiineja tai hivenaineita”

Pia Ikonen, Subwayn Suomen-toimintojen markkinointipäällikkö

Vaikka perustrendit toisaalta polarisoivat kuluttajakuntaa, ne on myös mahdollista yhdistää kuten ruokaketju Subway tekee. Ketjun toiminta-ajatus on aina ollut totuttua terveellisemmän ja raikkaamman pikaruokakokemuksen tarjoaminen. Tämän hetken juomatrendit näkyvät ketjun ravintoloissa muun muassa vähäkaloristen juomien kulutuksen jatkuvana kasvuna. Kalorittomien osuus Subwayn juomamyynnissä on kasvanut viime vuodesta 11% ja on nyt 44% kokonaisvolyymista. Hurjinta on ollut makuvesien myynnin kasvu: 310 % kolmessa vuodessa. Kokonaisuutena ketjun juomamyynti  on noussut viidenneksen viimeisten kolmen vuoden aikana.

”Suuri osa meidänkin asiakkaistamme etsii terveellisempiä vaihtoehtoja osaksi arkea”, kertoo Pia Ikonen, Subwayn Suomen-toimintojen markkinointipäällikkö. ”Toisaalta elämää halutaan myös yksinkertaistaa ja siitä halutaan nauttia. Nautinto nähdään osana kokonaisvaltaista hyvinvointia, eikä siitä haluta tinkiä.” Käytännössä tämä on heijastunut muun muassa siten, että ravintola-ala on Suomessa ollut viime vuodet reippaassa kasvussa.

Subwayn konseptin keskeinen osa on tarjota kuluttajalle vaihtoehtoja niin ruoka-annoksen kokoamisessa kuin juomissakin. Siksi on tärkeää, että juomavalikoima päivittyy jatkuvasti kuluttajatrendejä seuraten.  Viimeaikojen nykyaikaisia kuluttajasuosikkeja ovat olleet Muumi-limu, Coca-Cola Zero, makuvedet ja Fuze Tea. Kesäkuun alusta postmix-valikoimaa päivitettiin vielä sokerittomalla Fanta Zerolla sekä Coca-Cola Zero Lemonilla. Mainittakoon vielä, että klassikkoerikoisuus, joka pitää ketjun asiakkaiden parissa pintansa vuodesta toiseen, on vanha kunnon DrPepper.

Avainsanat: , ,