Autamme asiakkaitamme tulevaisuuden tarpeissa
18.10.2021 | Teksti: Timo Mikkola
Maailma on viime vuosina muuttunut nopeasti ja sen myötä moni liiketoiminta. Päivittäistavarakauppa ei ole poikkeus. Sinebrychoffin myyntitiimin asiakaskehityspäälliköiden yksi tärkeimpiä tehtäviä on ennustaa lähitulevaisuutta niin, että ratkaisuja on ennen kuin asiakkaat ja kuluttajat niitä osaavat pyytää.
Merkittävimmät panimojuoma-alan trendit ovat jatkaneet kasvuaan myös koronavuosien aikana – oikeastaan vauhti on kiihtynyt.
”Sokerittomuus ja keventäminen jatkavat kasvuaan ja myös matala-alkoholiset oluet kasvavat. Kuluttajia on hyvin erilaisia ja heidät pitää huomioida maku- ja makeutusvaihtoehtojen lisäksi myös erilaisilla hintapisteillä – myös juomakategorian sisällä. Tämä toteutuu jo nyt valikoimassamme, erilaisia vaihtoehtoja on paljon”, kertoo asiakaskehityspäällikkö Essi Hämäläinen Sinebrychoffilta.
Asiakaskehityspäällikkö Anna Pinomaa-Danzé on havainnut kehitystä terveystrendissä, joka on ollut yksi hallitsevista teemoista pitkään.
”Ennen puhuttiin terveydestä ja wellnessistä – nyt halutaan nauttia elämästä, saada hyvät yöunet ja jaksaa arjessa. Juomavalintoja ei tehdä enää niin tiukasti tuoteselosteiden perusteella vaan mukaan on tullut tasapainoa – hyvinä esimerkkeinä matala-alkoholiset oluet kuten KOFF Session IPA tai kofeiiniton Coca-Cola Zero Sugar”, Anna kertoo.
Moni kauppa on panostanut ruokamaailmaan – ruokapisteiden yhteyteen on esimerkiksi sijoitettu K1664 Blanc -olutta – juoma kruunaa aterian ja kannattaa siten huomioida sopivissa kaupan pisteissä juomaosaston ulkopuolellakin.
”Kotoilun lisäännyttyä kuluttajat hakevat ravintolatasoista ruokaa kaupasta – ja hyvät juomat mukaan. Elämykselliset ruokahetket ovat olleet jo jonkin aikaa kasvussa, ja kauppa tarjoaa monipuoliset ruoka & juoma -ratkaisut ravintolaruokailun rinnalle. Convenience-kanavassa, erityisesti kioskisegmentissä, on otettu isoja askeleita juoman ja ruuan yhdistämisessä tarjoten valmiita ratkaisuja kuluttajien muuttuviin tarpeisiin”, asiakaskehityspäällikkö Marko Kuorelahti kertoo.
Nyt Sinebrychoffin asiakastiimi työstää halloweeniä ja joulua, sesongit ja teemat ovat tärkeitä niin kaupalle kuin kuluttajillekin. Sesongin juomauutuudet ovat tärkeitä – kuten KOFF Jouluolut tai uutuudet Karhun Jouluolut ja Somersby Winter Cider.
Essin, Annan ja Markon neljä ennustusta panimojuomien kysynnän kehityksestä lähivuosille
- Alkoholiton olut on vasta alussa – käyttötilanteiden määrä tulee kasvamaan vielä. Myös muiden alkoholittomien ja matala-alkoholillisten panimojuomien merkitys kasvaa. Pakkauskoot ja -vaihtoehdot lisääntyvät. Esimerkki: Brooklyn Special Effects IPA 0,4 % ja KOFF Session IPA 2,5%
- Virvoitusjuomien ja energiajuomien nauttiminen Suomessa kasvaa muiden Pohjoismaiden tasolle, kulutus eurooppalaistuu niin makujen kuin kulutuksen suhteen. Esimerkki: 0,33 litran Cokisten monipakkausten suosio.
- Ruoka ja juoma -yhteys vain voimistuu. Esimerkki: K1664 Blanc ruokapisteiden lähellä.
- Juomasekoitukset ovat yhä kasvava kategoria. Lonkero ei ole vain harmaata vaan värikästä ja monimakuista. Esimerkki: KOFF Long Drink Gin & Pink Grapefruit