Virvoitusjuomien myynti jatkaa kasvuaan
21.10.2022 | Teksti: Timo Mikkola
Suomalaisten virvoitusjuomien kulutus on pitkään ollut muita eurooppalaisia jäljessä. Markkina kuitenkin kasvaa tasaisesti ja syitä on lukuisia, talouden kehittymisestä yhtenäisempään kulttuuriin. Myös sokerittomien ja vähemmän sokeria sisältävien virvoitusjuomien määrä kasvaa.
Suomalaisten keskiarvo virvoitusjuomien kulutuksessa on yhä paljon pohjoismaisen trendin alapuolella. Vesiä kulutamme enemmän kuin muut Pohjoismaat keskimäärin. Senkin uskotaan terveystrendin myötä kasvavan.
Global Datan vuoden 2021 juomakulutustilasto näyttää, että suomalaisten juomatottumukset eroavat muista Pohjoismaista. Virvoitusjuomia suomalaiset juovat väkilukuun suhteutettuna esimerkiksi vain noin puolet siitä, mitä norjalaiset ja tanskalaiset*. Kuitenkin viidessä vuodessa virvoitusjuomien kulutus on Suomessa kasvanut lähes neljänneksellä – 24 %.
”Suomalaisista on tulossa kansainvälisiä entistä nuorempina, tähän vaikuttavat muun muassa matkustus, trendit ja tietysti sosiaalinen media. Samalla myös kuluttajatottumukset tasaantuvat. Suomalaiset kuluttavat virvoitusjuomia vielä paljon vähemmän kuin vaikka norjalaiset ja tanskalaiset, mutta trendi on ylöspäin”, kertoo Sinebrychoffin vesistä, virvoitus- ja energiajuomista vastaava markkinointijohtaja Mikko Tuovio.
”Suomen virvoitusjuomamarkkina kehittyy koska myös talous on kehittynyt – suomalaisilla on käytössään enemmän rahaa verrattuna vaikka 2000-luvun alkuun. Virvoitusjuomat tulevat ottamaan osan tästä kasvukaudesta, vaikka nyt energiakriisin ja kustannusten nousun myötä kasvu voi hidastua”, Tuovio sanoo.
Virvoitusjuomat löytävät tiensä yhä useampaan ruokapöytään ja take-away-aterioiden palan painikkeeksi. Ruokayhteys on merkittävä kasvun kiihdyttäjä.
Virvoitusjuomamauista kolan suosio on noussut, ja itse asiassa kola jopa vetää virvoitusjuomien kasvua. Muitakin makuhittejä luonnollisesti syntyy. Esimerkiksi Fanta Lemon Zero on yllättänyt Suomessa, kirpeä sokerittomuus on puraissut positiivisesti. Sokerittomuus onkin yksi tärkeimmistä virvoitusjuomatrendeistä, yli puolet virvoitusjuomista on jo sokerittomia. Sinebrychoffin valikoimassa olevista virvoitusjuomista suurin osa on sokerittomia tai sisältää vähemmän sokeria.
Sinebrychoff siirtyi keväällä 2022 100 % kierrätetystä muovista valmistettuihin 0,5 litran muovipulloihin virvoitusjuomissaan ja vesissään. Sillä säästyy vuodessa 300 tonnia neitseellistä muovia. Sinebrychoff valmistaa juomat hiilineutraalisti.
*Global Data 2021
** Panimoliiton vuositilasto 2021