Vuodenvaihteen olutuutuudet: Poretti ja Duckstein
02.12.2019 | Teksti: Timo Mikkola
Sinebrychoff tuo vuodenvaihteessa Suomen markkinoille kolme olutuutuutta: Poretti 4 Luppoli -lager ja Poretti 6 Luppoli Bock Rossa -bock-oluet Italiasta sekä saksalaisen Duckstein Weizen -vehnäoluen.
Vuonna 1877 Angelo Poretti toteutti elinikäisen haaveensa ja perusti panimon Valgannaan. Poretti 4 Luppoli -lagerissa on nimensä mukaisesti neljää erilaista humalaa. Päähumala oluessa on Columbus, joka antaa sille yrttisen ja mausteisen maun. Luppoli 4 on Poretti-sarjan ”jalokivi” ja myydyin variantti Italiassa.
Poretti 6 Luppoli Bock Rossa on perinteinen bock-olut, jonka valmistuksessa on käytetty Munich-mallasta ja kuutta erilaista humalalajiketta. Päähumalana oluessa on Golding-humala, joka antaa sille maanläheisen ja havupuisen maun. Bock-oluttyyppi on voimakas pohjahiiva- eli lager-olut, vahvan maltainen. Alkoholiprosentti on 7,0 %.
Poretti-oluet on pakattu 0,33 litran kierrätyslasipulloon ja niiden jakelu alkaa 15. joulukuuta alkaen ravintoloista.
Sinebrychoff toi DraughtMaster-hanavalikoimaansa kausituotteeksi saksalaisen Duckstein Weizenin jo kesällä ja nyt tätä perinteistä vehnäolutta saa myös pullotuotteena niin ravintolassa kuin kaupastakin. Duckstein-panimon perinteet ulottuvat vuoteen 1640.
Duckstein Weizen on tyypillinen suodattamaton saksalainen vehnäolut, jossa on runsaasti hedelmäisyyttä. Se on hyvin aromaattinen ja kevyt olut, josta löytyy hieman katkeruutta. Duckstein Weizen sopii pöytään erityisesti rasvaisen kalan, porsaan tai makkaran seuraksi.
Duckstein Weizen on pakattu 0,5 litran kierrätyslasipulloon ja sen jakelu alkaa vuoden vaihtuessa.
”Italialaiset premium-lagerit ovat tulleet jäädäkseen, samalla kun erikoisoluiden suosio jatkuu Suomessa. Toisaalta vehnäolut on yksi suosituimmista oluttyypeistä lagerin ja India Pale Alen jälkeen ja varsinkin päivittäistavarakaupassa vehnäoluet ovat olleet hieman aliedustettuja aikaisemman alkoholiprosenttirajan vuoksi. Nämä uutuudet täydentävät laajaa olutvalikoimaamme entisestään”, Sinebrychoffin oluiden kategoriajohtaja Johan Jakobsson kertoo.
Sinebrychoff on sitoutunut Carlsberg-konsernin Together Towards ZERO -kestävän kehityksen kampanjaan, jonka yksi osa-alue on vastuuttoman alkoholikulttuurin vähentäminen. Tähän liittyen Sinebrychoff tarjoaa aina myös alkoholittomia vaihtoehtoja panimojuomissaan. Valikoimassa on jo kuusi eri vaihtoehtoa, kolme Crisp-olutta (Alkoholiton Lager, Alkoholiton Tumma Lager ja Alkoholiton Vehnä 0,5 %), Karhu 0,0 %, K1664 Blanc 0,5 % ja Brooklyn Special Effects 0,4 %.
Yhteinen linkki tarkempiin tuotetietoihin tässä: Tuotteet Sinebrychoffin verkkosivuilla.