Tuleva alkoholilaki mahdollistaa uudet juomainnovaatiot
08.09.2016 | Teksti: Timo Mikkola
Ensi vuonna voimaan tulevaksi luvattu uusi alkoholilaki tuo kauppaan lisää valikoimaa, rohkaisee kuluttajaa kokeilemaan aiempaa rohkeammin uusia makuja sekä monipuolistaa juomaliiketoimintaa, uskoo Sinebrychoffin markkinointijohtaja Alexander Sneen.
Mediassa tuleva alkoholilain kokonaisuudistus on kärjistetty monesti vain prosenttipeliin tai vahvempiin lonkeroihin, mutta iso kuva on tätä paljon suurempi. Parhaimmillaan uudistus tuo uusia juomainnovaatioita, innostaa kuluttajaa kokeilemaan uusia makuja ja siirtää fokusta tarjousmonipakkauksista pienempiin pakkauksiin.
”Ei hintaa ja prosentteja, vaan enemmän makua, brändejä ja valikoimaa. Saamme kauppaan oluita, joita on aiemmin voitu tarjota vain Alkon valikoimiin. Moni kansainvälinen olut esimerkiksi on suunniteltu olemaan parhaimmillaan viiden prosentin alkoholiprosentin tienoilla. Näin saamme Sinebrychoffin tuontioluista kaupan hyllyyn kansainvälisiä klassikoita sellaisina kuin ne on suunniteltu – ja voimme itse kehittää uusia oluita, jotka luontaisesti maistuvat parhaalta vahvempina kuin tämänhetkinen 4,7 % mahdollistaa”, Alexander Sneen (kuvassa alhaalla) sanoo.
Keskioluesta ja A-oluesta puhuminen loppuu vähitellen
Sinebrychoffilla ei uskota, että kulutus kasvaa uuden alkoholilain myötä. Laki ajaa mentaalisesti täysin erilaista kulutuskäyttäytymistä kuin tämänhetkinen keskioluen monipakkauskampanjointi, vaikka vielä tulisi varmistaa, että kahden kuukauden kampanjaminimiaika PT-kanavassa kumotaan tulevassa laissa
”Kaikkia oluita ei jatkossa saa kahdessa vahvuudessa, tulemme tekemään valintoja brändiemme makuprofiilien perusteella. Uskon, että keskioluesta ja A-oluesta puhuminen vähitellen loppuu. Alkuvaiheessa varmasti tulee olemaan päällekkäisyyksiä niin kaupan valikoimassa kuin omassa tarjonnassammekin, mutta ajan myötä jokainen olut ja muu panimojuoma
varmasti löytää oman makunsa ja vahvuutensa”, Sneen kertoo.
Oluen ja ruoan yhdistäminen tulee olemaan entistä suuremmassa roolissa, mikä näkyy varmasti myös kaupoissa. Olutskaalan laajentuessa ruokien olutsuositukset yleistyvät, ja kaupat voivat luoda vaikka omia olutmenujaan ruokien yhteyteen.
Perinteisen greippilonkeron merkitys vähenee
Se, miten lonkero on valmistettu, koskettaa vain noin yhtä kymmenestä lonkeron juojasta. Sinebrychoffilla ei uskotakaan, että käymisteitse valmistettu lonkero poistuisi kokonaan markkinoilta kun etyylialkoholipohjaiset juomat tulevat kauppaan. Lonkeromyynti kaupassa varmasti kasvaa valikoiman monipuolistuessa. Julkisuudessa on puhuttu paljon vain lonkerosta, mutta markkinoille tulee paljon muitakin juomia.
”Siiderikategoria muuttuu ehkä vähiten. Voi tulla joitakin vahvempia makuja, mutta siidereissä alkoholiprosentti merkitsee kuluttajalle melko vähän. Muista panimojuomista kuin oluesta puhuttaessa pitää ymmärtää, että lonkeroiden ja siidereiden rinnalle tulee hyvin laaja valikoima erilaisia valmiita juomasekoituksia, kuten rommipohjaiset Breezerit. Perinteisen greippilonkeron merkitys tulevaisuuden kuluttajalle vähenee entisestään”, Sneen arvioi.
Etsitään mahdollisuudet yhdessä
Lain voimaantulon aikataulu on vielä epäselvää, ja Sinebrychoffilla odotetaankin päättäjiltä rivakampaa, selkeämpää linjaa sen etenemisessä ja lakiesitysluonnosta lausuntokierrokselle mahdollisimman pian. Tekemisiä niin tuotannon, markkinoinnin kuin myynnin suhteen on mahdoton suunnitella ennen kuin tiedetään, milloin alkaa tapahtua ja mitkä ovat uudet lakipykälät.
”Toivoisin, että kaupat miettisivät yhdessä meidän kanssamme jo etukäteen, mitä mahdollisuuksia uusi laki tuo. Kyseessä on paljon suurempi muutos kuin se, mikä olutvahvuus menee parhaiten kaupaksi tai miten lonkero on valmistettu. Maistelukulttuurin kehittyessä syntyy uusia juomainnovaatioita ja -kategorioita nopeastikin ja löytyy paljon uusia tapoja yhdessä hurmata kuluttajat. Tämä on mahdollisuus kehittää suomalaista juomakulttuuria oikeaan suuntaan”, Sneen lupaa.