Terveyttä etsivä kuluttaja: Irtiotoista kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin
12.12.2016 | Teksti: Timo Mikkola
Terveys ja hyvinvointi on yksi tämän hetken megatrendeistä kun puhutaan syömisestä ja juomisesta. Näin on ollut jo vuosia, mutta ilmiö on kehittynyt. Tipattomasta tammikuusta, äkillisistä kuntokuureista ja dieeteistä on siirrytty pitkäjännitteisempään ja kokonaisvaltaisempaan hyvinvoinnin ylläpitämiseen. Tämä näkyy myös ravintoloissa, jossa ilmiö näkyy mielenkiintoisesti yhtä aikaa sekä kevyiden juomien että maukkaiden erikoisoluiden suosiossa.
Monipuolinen kuntoilu, kehon mittaaminen ja ruokavalion seuraaminen ovat monelle suomalaiselle arkea läpi vuoden. Samaan aikaan laatutietoisuus on kasvanut. Terveellinen elämäntapa ei sulje pois nautintoja, joita tehdään nyt harkitusti.
”Ilmiönä pitkäaikaisempi syömisien ja juomisien tarkkailu ja hyvinvointiajattelu on lisääntynyt. Tämä tarkoittaa sitä, että leikataan molemmista päistä – ei pikadieettejä, mutta toisaalta ei myöskään mässäillä. Täsmätarpeisiin soveltuvat juomat ja ruoat ovat entistä suuremmassa roolissa”, kertoo Sinebrychoffin Insight Manager Riikka Tommila.
Vuodenvaihteessa Battery esittelee ensimmäisenä Suomessa isotonisen energiaveden. Batteryn energiavedet on suunnattu erityisesti paljon liikkuville ja ne sisältävät B- ja C-vitamiineja, magnesiumia ja kofeiinia. Makuvaihtoehtoja on kaksi; sitruuna ja lime-appelsiini-ananas.
Ihmiset haluavat hyviä makuja ja nautintoja ilman huonoa omatuntoa. Hyvän mielen voi saada kahdella tavalla – kevyellä, funktionaalisella tuotteella kuten Battery Energy Water tai sitten panostamalla erityiseen herkkuun, kuten vaikkapa Brooklyn Sorachi Ace -olut. Oluen maailmassa trendi näkyykin yhtä aikaa alkoholittomien tai matala-alkoholisten ja toisaalta vahvojen erikoisoluiden suosiossa. Oluen kulutus on monipuolistunut, eri oluttyyppien ja käyttöyhteyksien myötä. Tuoreessa IRO Researchin tutkimuksessa selvisi, että kuluttajat haluaisivat alkoholittomat oluet paremmin tarjolle myös ravintoloissa.
”Ihmisten tietoisuus energiatarpeestaan, nesteytyksestä ja oluttyypeistä on lisääntynyt huimasti viime vuosina. Juomat tyydyttävät täsmätarpeita. Kuntoilijalle ei enää riitä mustikkakeitto eikä nautiskelijalle bränditön oluttuoppi, kuluttaja on hyvin tarkka siitä, mitä nauttii ja missä käyttöyhteydessä. Kaikkein tärkein ominaisuus on yhä maku. Juoman pitää maistua hyvältä, ylittää kuluttajan odotukset, trendeistä ja funktionaalisuudesta huolimatta”, toteaa Riikka Tommila (kuvassa).
Itsestään huolehtiva voi siten nauttia niin vahvemmista Brooklynin erikoisoluista, Batteryn funktionaalisista vesistä tai alkoholittomasta oluesta – käyttötilanteen mukaan. Alkoholittoman oluen suosio on tasaisesti kasvanut, kuluttajilta on tullut kiitosta sen hyvästä saatavuudesta kaupoissa. Sinebrychoffin valikoimassa on jo kolme erimakuista alkoholitonta Nikolai-olutta, uusimpana pintahiivaolut Nikolai Alkoholiton Vehnä.
Tarjoa näitä juomia hyvinvointikuluttajalle:
Battery Energy Water
Brooklyn Hecla Iron Ale ja Brooklyn Sorachi Ace
Crowmoor Hazy & Sour
Nikolai 0 % Alkoholiton Vehnä
Coca-Cola Zero Sugar
Lähteet:
Trends 2016 -tutkimuskokoelma, Sinebrychoff New Business & Innovation
IRO Research: Alkoholittomat oluet, toukokuu 2016