Sinebrychoff Challenge -purjehduskilpailun voitto NJK:n Astrée III:lle – Itämeren kunto huolestuttaa purjehtijoita
19.08.2024 | Teksti: Timo Mikkola
Purjehduksen 6mR-luokan klassikkoveneiden Sinebrychoff Challenge purjehdittiin jälleen Helsingin Valkosaaren edustalla perjantaina elokuun 16. päivä. Kilpailun yhteydessä keskusteluun nousi myös Itämerta uhkaavat ympäristöongelmat. Vuodesta 1888 purjehditussa kilpailussa mukana oli tänä vuonna 13 venekuntaa. Voittajaksi purjehti NJK:n Astrée III, kipparinaan Ossi Paija.
Astree 3:n tiimissä Ossi Paijan lisäksi purjehtivat Thomas Hallberg, Heikki Pulsa, Sam Fagerlund ja Kimmo Viljamaa. Kisan lukuisia kertoja voittanut Sara af Hangö kipparinaan Henrik Tenström joutui tällä kertaa haastekisan kakkossijalle.
Kisan yhteydessä keskusteltiin jälleen Itämeren tilanteesta, niin purjehtijoiden kesken kuin Sinebrychoffin ja Baltic Sea Action Groupin keskustelutilaisuuden yhteydessä.
“Vesistöt ovat melkein jokaisen kesäkokemuksen ytimessä. Purjehtijoille ja veneilijöille se on erityisen olennainen, mutta vähintään uimavesinä järvet ja meri kuuluvat jokaisen kesään. Melkein kaikki Suomen joet, järvet ja lammet ovat Itämeren valuma-alueella, ja siksi osa Itämeren pelastamista. Suomalaisten lisäksi noin 85 miljoonaa ihmistä elää Itämeren valuma-alueella. Itämeren alueella on opittava elämään niin, että matala meremme kestää kuormituksen. Yhdessä mm. Sinebrychoffin kanssa pyrimme muuttamaan maataloutta vesistö- ja Itämeri-ystävälliseksi,” sanoo toimitusjohtaja Ville Wahlberg Baltic Sea Action Groupilta.
Sinebrychoffin Baltic Sea Action Gropille tekemän Itämeri-sitoumuksen pääteema on uudistava maatalous, jolla on vahva kytkentä vesistöihimme ja Itämereen. Sitoumus kattaa vuodet 2023–2027. Sinebrychoffin tavoitteena on pysyä panimoteollisuuden suunnannäyttäjänä uudistavan maatalouden saralla.
”Puhdas vesi ja luonto ovat myös meille yhtiönä keskeisen tärkeitä elementtejä, ja Sinebrychoff Challenge osana pitkää historiaamme mahdollistaa myös keskustelun Itämeren suojelusta. Omalta osaltamme Itämeren suojelu näkyy mm. vesitehokkuudessa, mallasohratilojen auditoinneissa sekä uudistavan viljelyn kehittämisessä kumppaniemme Viking Maltin ja Baltic Sea Action Groupin kanssa. Sinebrychoffin puolesta tahdon toivottaa onnea kaikille osallistujille”, Sinebrychoffin strategia- ja vastuullisuusjohtaja Tapio Krook kertoo.
Suomen 6mR-venerekisterissä on viitisenkymmentä venettä. 6mR eli ”kuutonen” on klassinen kilpapurjeveneluokka, jonka veneet on suunniteltu kansainvälisen säännön eli R-mittasäännön mukaan mittalukuun alle kuusi. Kukin vene on erilainen; keskimäärin kuutonen on noin 11 metriä pitkiä ja painaa noin neljä tonnia. Kuutonen on rakennettu nimenomaan kilpakäyttöön ja sen kilpamiehistössä on viisi jäsentä. Kilpailun järjestää Nyländska Jaktklubben eli NJK, Suomen suurin ja toiseksi vanhin (1861) pursiseura.
”Kuutospurjehdus on ennen kaikkea tiukkaa kilpailua radalla. Mutta siihen yhdistyy myös purjehduksen ja puuvenerakentamisen perinteistä vaaliminen sekä huoli Itämeren ja sen lahtien tilasta. Vanhimmat kilpailevat veneet on rakennettu 1920-luvulla. Omistajat ja Suomen taidokkaat puuvenerakentajat ovat huolehtineet siitä, että ne on pidetty kunnossa ja modernisoitu säännön sallimassa laajuudessa”, tapahtumapäällikkö Patrick Andersson NJK:sta kertoo.
Nicolas Sinebrychoff Challenge on purjehdittu vuodesta 1888 lähtien. Palkintona on perinteisesti kilpailun nimeä kantavan Sinebrychoff-panimon perustajan Nikolai Sinebrychoffin veljenpojan, panimon toimitusjohtajana itsekin toimineen kommodori Nicolas Sinebrychoffin, lahjoittama pokaali, joka on tiettävästi maailman toiseksi vanhin kierrossa oleva purjehduspokaali America’s Cupin jälkeen.
Tunnettuja Sinebrychoff Challengessa purjehtineita henkilöitä ovat muun muassa purjehtija Tapio Lehtinen, sodan aikana ulkoministerinä toiminut Henrik Ramsay, taiteilijaprofessori Björn Weckström ja laivanvarustaja Antti Wihuri.
Astrée III:n miehistö juhlisti voittoaan mm. hyppäämällä mereen hetki tämän kuvan ottamisen jälkeen!