Seinäjoen janoa sammuttamassa jo 40 vuotta

22.08.2018 | Teksti:

Jarkko Latvala on myös ylpeä olutlähettiläs, kuten paitansa kertoo. Kuva: Karri Harju

Jos kesä 1978 olisi ollut yhtä lämmin kuin kesä 2018, oluen saatavuuden kanssa oltaisiin oltu ihmeissään. Siihen aikaa kukaan ei edes unelmoinut sähköisistä tilausjärjestelmistä, vaan panimon kuorma-auto ajoi kaupan pihaan ja kuljettaja kysyi, mitä saisi olla. Kun juoma loppui, ajettiin takaisin varastolle hakemaan täydennystä.

”Jos tuli lämmin kesä, niin Seinäjoen varasto oli usein tyhjä ja Porin tehtaan vieressä seisoi autot odottamassa, että saadaan juomaa valmiiksi”, muistelee Sinebrychoffin myyntiedustaja Jarkko Latvala aikaa neljäkymmentä vuotta sitten.

Hän aloitti ensimmäisessä – ja nykyisessä – työpaikassaan Sinebrychoffin Seinäjoen myyntikonttorilla 17.5.1978. Pitkälle 80-luvulle tärkein työkalu oli taskulaskin. Sen jälkeen suurimmat muutokset ovat olleet tietotekniikka, kaupan keskittyminen ja olutkulttuurin kehittyminen.

”Aika tuskaistahan se oli opetella tietokoneen käyttöä, mutta opittiin, kun oli pakko. Ei se muutosvastarinta mitään auta, ei tänäkään päivänä”, mietiskelee Latvala. Keskittymisestä puolestaan seuraa, että myynti on nykyään konsultoivaa, pikemminkin tiedolla johtamista kuin luukuttamista. ”Jos asiakas tienaa, niin mekin tienataan”, on tämän päivän sävel.

Myös olutkulttuurin noususta ja -tyyppien lisääntymisestä seuraa tarvetta konsultoivalle myynnille. ”Kauppiaat arvostaa sitä, että tunnetaan oluet ja osataan kertoa niistä. Esimerkiksi juuri nyt pitää osata selittää, mitä on hapanolut.”

Kun Latvala ei ole myyntihommissa eikä kotona, hänet löytää jalkapallokentän laidalta. Mies johtaa ja valmentaa 200 juniorin seuraa Sepsi 78:aa.  Välillä työ ja vapaa-aika myös yhdistyvät saumattomasti. Latvala on ollut viisissä jalkapallon MM-kisoissa Carlsbergin vieraana, viimeksi Ranskassa, jossa hän oli mukana luovuttamassa palkintoa Italian parhaalle pelaajalle Leonardo Bonuccille.