Loistokesän voimalla kohti juhlavuotta
22.08.2018 | Teksti: Jaakko Tapaninen
”Myyntiorganisaation paras motivaattori on onnistuminen. Sitä saatiin viime kesänä maistaa ja nyt lähdetään loistovireessä syksyyn ja ensi vuoteen”, iloitsee Alexander Laroma, Sinebrychoffin päivittäistavarakaupan kenttäjohtaja.
Superlämmin kesä näkyi panimossa keskioluen kulutuksen kasvuna (mutta ei juurikaan vahvempien oluiden) ja ennen kaikkea pullovesien kysynnän räjähdyksenä. Sinebrychoffin tutut olutmerkit pärjäsivät hyvin, samoin siiderit ja lonkerot. ”Erikoisuuksista Karhu Ruis IPA sai niin hyvän vastaanoton, että sysyllä se saa seurakseen Karhu Speltti IPAn”, kertoo päivittäistavarakaupasta vastaava johtaja Henri Tahvanainen.
Sinebrychoff etenee erikoisoluiden kanssa silti rauhallisesti. ”Tarjonnan kasvu lisää kiinnostusta, mutta se voi myös olla menossa yli. Hyllyt on vaikea saada sellaisiksi, että ostaja löytää tarvitsemansa. Siksi nimikemäärät saattavat jatkossa jopa laskea”, pohtii Laroma.
Maailman parasta kraanavettä juomaan tottunut kansa halusi ennätyshelteillä juoda myös pullo-, kupla- ja maustettuja vesiä. Kun kysyntä parhaimmillaan räjähteli yön yli 100%, niin suuret prosessit eivät aina pysynyt perässä ja hyllyillä oli tyhjää. ”Kesä oli tietenkin hyvä, mutta kyllä se oli tässä mielessä myös repivä”, tunnustaa Laroma.
Ensi vuonna Suomen vanhin päivittäistavarakaupan toimija Sinebrychoff viettää 200-vuotisjuhlaansa. Luvassa on paljon ja näkyvää tekemistä. Parhaillaan ulostuloja hiotaan sisäisesti ja yhdessä asiakkaiden kanssa. ”Katseet on nyt vahvasti ensi vuodessa”, sanoo Tahvanainen. ”Juhlavuosi näkyy ja kuuluu kunnolla, niin kuluttajille, kaupalle kuin koko yhteiskunnallekin.”