Panimojuomatrendit 2017: tyyntä myrskyn edellä?

13.02.2017 | Teksti:

Sinebrychoffin markkinointijohtaja Alexander Sneen näkee, että yksittäisiä juomakategorioita suuremmat muutokset tapahtuvat kuluttajien muuttuvissa vaatimuksissa. “Kuluttajat tulevat yhä enemmän tekemään ostopäätöksiä perustuen monipuolistuviin käyttötilanteisiin ja brändien tarinaan. Myös maku ja tuotteiden terveellisyys tulevat jatkamaan kasvavina trendeinä. Jälkimmäisestä esimerkkinä käy Batteryn lanseeraamat funktionaaliset vedet.”

“Globaaleissa trendeissä yksi iso muutos on se, että ihmiset etsivät yhä enemmän brändejä, joilla on historiaa ja tarina. Ja siinähän meillä on oluen puolella Karhu ja Koff todella vahvoja”, iloitsee Sinebrychoffin markkinointijohtaja Alexander Sneen. “Teimme tutkimuksen, jossa kävi ilmi, että 37% ihmisistä on valmiita maksamaan mitä tahansa niistä tuotteista, joita he haluavat. Eli halutaan tietty brändi, tiettyyn käyttötilanteeseen. 34% puolestaan etsii sitä alhaista hintaa. On siis tapahtunut positiivinen käänne, että suuremmalle osalle ihmisistä ratkaiseva tekijä ostohetkellä ei ole hinta, vaan se, mitä pystyt brändinä tarjoamaan.”

“Samoin terveellisyys tulee vaikuttamaan yhä enemmän siihen, mitä ihmiset juovat. He katsovat tarkemmin, miten tuotteet on valmistettu ja pohtivat miten juomia kulutetaan, paljonko sokeria kulutetaan ja niin edelleen”, hän sanoo. “Tähän trendiin liittyen uskon, että funktionaaliset vedet, jotka Battery lanseerasi tänä vuonna, tulevat olemaan iso juttu.”

Erikoisoluiden buumi on vielä Suomessa voimissaan, mutta maailmalla on jo nähtävissä seuraava trendi. “Esimerkiksi Yhdysvalloissa ympyrä ikään kuin sulkeutuu ja pienpanimotkin ovat palanneet takaisin lagereihin. Tämä tulee varmasti tapahtumaan myös Suomessa. Trendit ovat hyvin samanlaisia kaikkialla.”

“Toisaalta jatkossa juomatyypit myös monipuolistuvat ja tulemme näkemään yhä erilaisempia juomia. Esimerkiksi oluen ei jatkossa tarvitse pysyä niin tiukoissa raameissa”, hän kertoo. Ruuanlaitossa sama muutos on jo tapahtunut. “Nykyiset kategoriat ovat määritelty enemmänkin teollisuuden puolesta, mutta kuluttaja ei välttämättä ajattele, että minun on pakko syödä, juoda tai kuluttaa tämä juuri näin. Uskon, että ne kategoriat häviävät ja voidaan tehdä enemmän hybridejä”.

Alkanutta vuotta leimaa osaltaan myös valmistautuminen muutoksiin, joita uusi alkoholilaki voimaan astuessaan tuo. “En puhuisi välivuodesta, mutta luulen, että tämä vuosi tulee olemaan valmistautumista uuteen. Ensi vuonna tulee paljon muutoksia, jos lakimuutos tulee.”

Muutokset näkyvät erityisesti vähittäiskaupassa. “En usko, että lakimuutoksen myötä ihmiset kuluttaisivat enemmän alkoholia, mutta ostopaikka siirtyy Alkosta kauppaan. Valikoima siis tulee kaupoissa kasvamaan ja se puolestaan tulee vaikuttamaan kauppoihin, ihan jo tilankäytöllisistä syistä.”

Sneen toivoisi, että kaupat seuraisivat voimistuvaa trendiä, jossa ihmiset ajattelevat kulutustaan eri käyttötilanteiden kautta. “Kaupat voisivat jatkossa reagoida herkemmin esimerkiksi tuotteiden esillepanolla siihen, mitä ostetaan viikolla verrattuna siihen, mitä ostetaan viikonloppuna. Se helpottaisi ihmisten päätöksentekoa ja ohjaisi käyttäytymistä.”