Oppiva organisaatio tarvitsee osaavat esihenkilöt
17.11.2023 | Teksti: Timo Mikkola
Työssä oppii – sanotaan. Sehän ei kuitenkaan pidä ihan paikkaansa, nykypäivän muuttuvassa ympäristössä osaamisesta täytyy pitää huolta myös kouluttautumisella. Sinebrychoffin myyntiorganisaatio kehittyy säännöllisillä koulutuksilla, joilla tähdätään aina parempaan – niin esihenkilönä kuin asiakkaiden palvelemisessa.
Carlsberg-konsernin johtamisen muutosohjelmaan kuuluu kaksi nelipäiväistä esihenkilökoulutusta: Leading Others ja Leading Leaders. Kaikki esihenkilöt koulutetaan tämän tai ensi vuoden aikana. Koulutukset on kehittänyt Carlsbergin kumppani Leadership Pipeline Institute -valmennusyritys, ja vastaava koulutus on ennen Suomea järjestetty Ruotsin, Iso-Britannian ja Puolan panimoilla.
”Haluamme kehittää kulttuuriamme, olla modernimpi ja houkuttelevampi työnantaja sekä nykyisille että tuleville sinebrychoffilaisille. Esihenkilötyön kehittäminen on tärkeää, jotta pysytään kehityksessä mukana ja liiketoiminnan tulevaisuus on taattua”, kertoo Sinebrychoffin HR-johtaja Aija Kuortti.
Esihenkilökoulutus auttaa myös asiakastyössä.
”Kehittyminen uralla ei tarkoita aina steppejä eteenpäin isompiin vastuualueisiin, vaan se saattaa tarkoittaa kehittymistä nykyisessä roolissa olemaan valmiimpi kohtaamaan asiakkaita ja tarjoamaan kokonaisvaltaisesti parempia ratkaisuja asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin”, Aija jatkaa.
Sinebrychoffin myyntitiimin asiakkuusjohtajia kouluttautuu myös mm. Grow to Lead -, KAM Advanced ja Negotiation Expert -valmennuksissa.
”Koen johtamisen koulutukset erittäin mielenkiintoisina ja tärkeinä sekä itseni että tiimiemme kehittymisen näkökulmasta. Käytännönläheisten oppien ja kollegojen kanssa sparraamisen avulla pystymme entistä paremmin kehittämään ihmisiämme sekä tukemaan koko organisaation hyvinvointia ja sitoutuneisuutta”, asiakkuusjohtaja Mikko Pirilä kertoo kokemuksistaan.
“Jatkuvan kouluttautumisen avulla koen, että meillä on paremmat eväät vastata jatkuvasti muuttuvan työelämän tarpeisiin. Muun muassa hybridityö on tuonut mukanaan erilaisia mahdollisuuksia ja haasteita sekä asiakastyön että tiimin johtamisen näkökulmasta, mihin erilaisilla koulutuksilla ja kollegoiden kanssa sparraamalla saa uusia näkökulmia ja oivalluksia”, sanoo asiakkuusjohtaja Laura Niskanen.
”Asiakasyhteistyössä ns. timanttimalli on minusta tuntunut aina paremmalta yhteistyömallilta kuin tiimalasimalli; organisaation vastuualueet ja -roolit erikoisosaamisineen mahdollistavat huomattavasti ketterämmän asiakasyhteistyön. Minun tehtäväni tiimin esihenkilönä on mahdollistaa tiimini menestyminen tukemalla ja koutsaamalla heitä päivittäisessä työssämme. Koulutukset antavat eväitä parantaa omaa kykyä ja osaamista olla parempi esihenkilö erilaisissa tilanteissa ja arjen haasteissa sekä mahdollisuuksissa”, kertoo puolestaan asiakkuusjohtaja Juha Aaltonen.
Kuvateksti: Sinebrychoffin asiakkuusjohtaja Laura Niskanen, kenttämyyntijohtaja Patrik Martas, asiakkuusjohtajat Juha Aaltonen ja Mikko Pirilä sekä Business Services -johtaja Teemu Pekkanen pitävät kaikki kouluttautumista oleellisena osana työtään. Panimon perustaja Nikolai Sinebrychoff olisi varmastikin käynyt koulutuksessa, jos sellaista olisi 1800-luvulla tarjottu.