Kesä x Coca-Cola!
09.06.2023 | Teksti: Timo Mikkola
Coca-Cola on maailman tunnetuin ja suosituin virvoitusjuoma ja se näkyy ja kuuluu myös Suomessa tänä kesänä – niin kaupoissa, festareilla, ravintoloissa kuin kampanjoissakin.
Viime kesä oli yksi kaikkien aikojen kovimpia virvoitusjuomakesiä, ja tuleva kesä ei näytä jäävän heikommaksi. Onnistunut kesämyynti varmistetaan ennakoinnilla ja kampanjoilla, joita on sekä kauppoihin että ravintola- ja tapahtumamyyntiin.
”Kesän virvoitusjuomamyynti varmistuu sillä, että on kaikkein eniten myyviä tuotteita riittävästi tarjolla ja varastossa. Myyntipiikit ovat hurjia, ja siksi kannattaa seurata sääennusteita ja kuunnella myyntihenkilöstöämme herkällä korvalla”, tiivistää virvoitusjuomista vastaava markkinointijohtaja Mikko Tuovio Sinebrychoffilta.
Lämpimät päivät vaikuttavat suuresti virvoitusjuomien heti kulutettavien pakkausten myyntiin. Kaupassa näistä suosituin pakkaus on 0,5 l pullo, joiden myynti moninkertaistuu helteellä. Myös ravintolassa kannattaa olla kylmää Coca-Colaa esillä ja viestiä virvoitusjuomacomboista ja -tarjouksista selkeästi. Coca-Colan ja Coca-Cola Zero Sugarin lasipulloa on jälleen saatavilla, ja sehän toimii ravintolassa upeasti vaikka jäissä tarjoiltuna.
”Kaupan parhaiten myyvä kylmälaite on yleensä juomaosastolla, mutta toiseksi tärkein kylmälaitteen paikka on kassalla, jonne moni kuluttaja tulee edes käymättä juomaosastolla. Siellä on hyvä mahdollisuus vielä myydä juoma mukaan. Ravintoloissa kannattaa juomat nostaa näkösälle ja tehdä yhteisiä ateria/leivonnainen-comboja, jolloin useamman syötävän mukaan lähtee myös juoma”, Mikko kertoo
Tänä kesänä tullaan ostamaan ennätysmäärät pienten pullojen ja tölkkien monipakkauksia, joista juomaa riittää pienelle ja isolle perheelle koko viikoksi. Kun limuja on kotona, niitä myös kulutetaan. Ostotiheys on kesäkuukausina kerta viikkoon, joten erityisen tärkeää on, että juomia on varastoissa ennen viikonloppua. Alkuviikon kuormiin kannattaa tilata reilusti, ja pitää hieman isompaa varastoa läpi kesä-elokuun
Kesän festareilla Coca-Cola on mukana mm. Ruisrockissa ja Weekend-festivaalilla. Myös muiden festivaali- ja tapahtumaviikonloppujen aikana virvoitusjuomamyynti kasvaa kyseisillä alueella selvästi.
Valtakunnallinen mediakampanja tukee kesämyyntiä monikanavaisesti, mainontaa on niin elokuvateattereissa, Spotifyssä, YouTubessa, Instagramissa kuin Facebookissakin. Coca-Colan oman Coke App -ohjelman kautta kuluttajat voivat voittaa musiikkiaiheisia palkintoja, kuten festarilippuja.
Näkyvyyttä auttaa varmasti myös mittava maistatuskampanja, kesän aikana maistatetaan tuhansia ja taas tuhansia tölkkejä Coca-Cola Zero Sugaria – Helsingissä, Espoossa, Jyväskylässä, Turussa ja Tampereella.
Juomamyyntiä voi kasvattaa vielä herättämällä asiakkaiden huomio näyttävillä promootioilla – niin kaupassa kuin ravintolassa. Sinebrychoffin myyntihenkilöstö auttaa teitä mielellään laittamaan juomamyynnin vielä parempaan kuntoon, jotta juomat riittävät ja kauppa käy.
Tehdään yhdessä kaikkien aikojen Cokis-kesä – jo toisen kerran putkeen!