Alkoholittomien oluiden suosio jatkaa kasvuaan – Sinebrychoff myi viime vuonna jo 10 miljoonaa tölkkiä ja pulloa
15.01.2025 | Teksti: Timo Mikkola
Alkoholittoman oluen kulutuksen kasvu jatkuu Suomessa. Nollaoluen laatumielikuva on parantunut ja hyvinvointitrendi lisää alkoholittomien ja matala-alkoholisten juomien kulutusta. Suomen suosituinta alkoholitonta olutta, Crispiä, myytiin 2024 miljoonia litroja ja Sinebrychoffin koko alkoholittoman oluen valikoimaa myytiin jo kymmenen miljoonaa tölkillistä tai pullollista.
Sinebrychoff loi alkoholittoman oluen Crisp-brändin 2017. Silloin alkoholittoman oluen markkina oli vielä kasvunsa alussa. Kasvu lähti rajuun nousuun koronavuosien aikana ja on jatkunut sen jälkeen tasaisesti. Viimeisen viiden vuoden aikana Sinebrychoffin alkoholittomien oluiden ja muiden alkoholittomien panimojuomien myynti on lähes kaksinkertaistunut ja samaa tahtia käy koko markkina*.
”Crisp on alkoholittomissa oluissa selkeästi Suomen suosituin brändi ja preferenssi on selvästi myös kasvanut kuten käyttökin. Crispiin yhdistetään meille tärkeät asiat kuten maku, raikkaus ja helposti juotavuus**”, kertoo Sinebrychoffin oluista vastaava markkinointijohtaja Niklas Rinne.
Crisp-oluen myynti kasvoi jopa 20 % edellisvuoteen verrattuna. Crispin lisäksi Sinebrychoffin koko alkoholittoman oluen valikoimaa myytiin yhteensä kymmenen miljoonaa tölkkiä tai pulloa. Alkoholittomia oluita valikoimassa on Crispin lisäksi Karhulta ja tuontituotteet 1664 Blanc, Brooklyn Brewery Special Effects ja Staropramen.
”Kuluttajien kiinnostus terveellisiin ruoka- ja juomavaihtoehtoihin on lisääntynyt. Tämä koskee myös alkoholittomia ja matala-alkoholisia juomia. Etenkin nuoremmat kuluttajat etsivät tuotteita minkä avulla voi saada tasapainoa elämäntapaan, joko vähentämällä esimerkiksi alkoholia tai sokeria.***”, kertoo Sinebrychoffin Insights Manager Riikka Tommila, joka seuraa työssään kuluttajien käyttäytymistä.
Alkoholittomien oluiden käyttäjien määrä kasvoi vuodessa Suomessa 2024 neljä prosenttiyksikköä 27 %:iin väestöstä.****
Sinebrychoffin valikoimassa on alkaneen vuoden tammikuussa 12 erilaista alkoholitonta olutta. Lisäksi tarjolla on kolme alkoholitonta siideriä ja yksi lonkero.
Suomessa valmistettu ja parhaaksi palkittu
Sinebrychoff valmistaa Crisp-oluet panimollaan Keravalla, jonne asennettiin uusi alkoholittoman oluen tuotantolaitteisto 2023. Uuden teknologian avulla alkoholin poistaminen oluesta on entistä hellävaraisempaa ja olut pysyy raikkaampana.
”Tärkeintä on maku. Alipaineteknologiaan perustuvassa menetelmässä olut pannaan ensin normaalisti ja se käytetään kuten muutkin oluemme. Tämän jälkeen siitä poistetaan alkoholi, aina nollaan saakka. Kuten muutkin juomamme, valmistamme Crispin hiilineutraalisti uusiutuvalla energialla”, pääpanimomestari Heikki Vuokko (kuvassa alla) kertoo.
Crisp Lager valittiin Suomen Paras Olut -kilpailussa 2023 parhaaksi alkoholittomaksi tai matala-alkoholiseksi olueksi. Kyseessä on ainoa pelkästään Suomessa valmistettuja oluita tuomaroiva kisa, jossa ovat osallisena kaikenkokoiset panimot.