Alkoholittomat oluet kasvavat ja kehittyvät

05.01.2021 | Teksti:

Alkoholittomien oluiden suosio on kasvanut tasaisesti viime vuosina, terveys- ja keventämistrendi vain laajenee. Sinebrychoffin alkoholittomien panimojuomien valikoima kasvaa ja kehittyy keväällä kahdella Crisp Radler -juomalla. Crispin mainoskampanjassa on mukana myös suomalaisten suosikkikaksikko JVG.

Alkoholiton olut osuu täydellisesti vallitsevaan terveystrendiin: Yhä useammat kuluttajat pyrkivät vähentämään tai välttämään alkoholin kulutusta ja kohtuullisuudella on yhä vahvempi vaikutus olutmarkkinoihin. Koronavuosi on vain korostanut tätä trendiä.

Arviolta alkoholittoman oluen kasvu Suomessa tulee olemaan tänäkin vuonna kaksinumeroinen, hieman vauhdikkaampi kuin Länsi-Euroopassa keskimäärin. ****

Jopa kolmannes (32 %) maailman kuluttajista pyrkii aktiivisesti vähentämään alkoholin ja sokerijuomien kulutusta. Kuluttajien terveyskiinnostus vaikuttaa kaikissa kanavissa, päivittäistavarakaupoissa, baareissa ja ravintoloissa. Yli puolet (54 %) Länsi-Euroopan kuluttajista pitää alkoholittomia tai matala-alkoholisia juomia – kuten alkoholittomia oluita – erittäin houkuttelevina. *

Crisp Radlerit tulevat maaliskuussa

Trendi on laajentumassa myös perinteisten kategorioiden kuten oluen ja siiderin ulkopuolelle. Sinebrychoffin Crisp-oluiden kevään 2021 uutuuksissa tämä näkyy kahtena radler-uutuutena, Crisp Radler Sitrus ja Vadelma. Hedelmäiset juomat ovat raikkaita ja alkoholittomia uutuusjuomia, jotka sopivat janonsammuttajiksi kesän lämpimiin päiviin. Sitruunaisten ja marjaisten makujen uskotaankin olevan trendin aallonharjalla. *

Suomen johtavan alkoholittoman oluen Crispin** uusin aluevaltaus saapuu oluen ja limonadin välimaastosta vastaamaan alkoholittomien tuotteiden kasvavaan markkinaan.

Alkoholittomien oluiden kuluttajissa korostuu edelläkävijyys ja uutuuksien kokeilu

Alkoholiton olut juomatrendinä korostuu erityisesti kuluttajissa, jotka ovat aktiivisia elämässään, viettävät paljon aikaa ystävien kanssa ja ovat avoimia uusille asioille. He kokevat olevansa edelläkävijöitä ja näin ollen trendikkäät ja uudet tuotteet vetoavat heihin. He kokeilevat mielellään uutuuksia, innostuvat trendituotteista ja kokevat muiden seuraavan heidän esimerkkiään.

Näille kuluttajille brändin merkitys ja itseilmaisullinen rooli ovat tärkeitä. He odottavat brändeiltä aktiivisuutta verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Mainonnalla on vaikutusta ostopäätöksiin ja siihen suhtaudutaan positiivisesti. He myös käyvät muita enemmän ravintoloissa ja käyttävät paljon mediaa.

Segmentti käyttää monipuolisesti erilaisia juomia. Tämä heijastaa aktiivista elämää – eri tilanteissa käytetään erilaisia juomia ja uusia kategorioita testataan rohkeasti ja ennakkoluulottomasti. Brändeistä juuri Crisp korostuu heidän käytössään. ***

JVG mukana menossa

Suomalaisten suosikkikaksikko JVG on 2021 mukana Crisp-mainonnassa, jota näkyy niin televisiossa kuin digitaalisilla alustoilla. Jare ja VilleGalle ovat kimpassa Crispin kanssa koko vuoden, tammikuun tv-mainonnasta kevään Radler-lanseerauksiin ja vielä kumppaneina syksyn JVG-dokumentissa. ”Vuosi ja vuodet ollu tuulisii”, mutta Crisp sopii kaikenlaisiin olosuhteisiin.

Tutkimuksen tuloksia: Kuluttajat luottavat suomalaisiin, tuttuihin brändeihin ja suosivat 0,0 % alkoholittomia oluita

  • 83 % alkoholitonta olutta juovista korostaa panostavansa hyvinvointiinsa.
  • 68 % vastaajista on sitä mieltä, että alkoholittomien oluiden maku on kehittynyt viime aikoina parempaan suuntaan.
  • Kuluttajien mielestä tunnetuilla kotimaisilla uutuuksilla on paras maku ja tasaisin laatu – ja myös paras hinta-laatusuhde.
  • Vaikka 0,5 % -olut määritellään vielä alkoholittomaksi, suuri osa kuluttajista haluaa nauttia alkoholittoman oluensa 0,0 % -vahvuudessa.
  • Uusia kuluttajia on paljon. Ensikäyttäjien määrä kasvaa, reilu kolmannes alkoholittomia oluita juoneista on ostanut ensimmäisen kerran alkoholitonta olutta viimeisen vuoden aikana (35,1 %). Ensiostajissa korostuvat nuoret aikuiset, 18-35-vuotiaat.
  • Crisp on kyselyn mukaan alkoholittomien oluiden ostetuin ja myös suosikkimerkki
    **

Lähteet:

  • Carlsberg Trends and Foresights 2020 *
  • Sinebrychoff alkoholittomien oluiden on-line -tutkimus Surveypal 2020 **
  • Sinebrychoff Kuluttajasegmentointi Kantar TNS & Kuulas 2020 Suomi ***
  • Euromonitor alkoholittoman oluen volyymiennuste 2021 Suomi ja Länsi-Eurooppa ****