Tekoälyn tukemana kohti entistä parempia kaupallisia tuloksia
25.11.2025 | Teksti: Timo Mikkola
Myymälöiden juomaosastoja on nyt jo muutaman vuoden ajan kehitetty tekoälyn avulla. Myös kansainvälisesti menetelmä on levinnyt jo kymmeniin Carlsberg-konsernin maihin ja siitä on saatu hyviä tuloksia.
- Juomien saatavuus paranee
- Hintamerkinnät ovat oikeilla paikoilla
- Kuluttaja löytää haluamansa tuotteet paremmin
Palvellaksemme kauppaa entistä paremmin ja tehostaaksemme toimintaamme, käytämme juomaosastoilla tekoälyä hyödyntävää Image Recognition-sovellusta. Myymälöissä tämä näkyy lähinnä juomaosaston kuvaamisena, josta huolehtivat myyntiedustajamme. Kuvaus ei häiritse kuluttajia tai muuta myymälätyötä. Mitään isoa kuvauskalustoa, esimerkiksi erityisvalaistusta, ei tarvita. Kuvaus ei herätä huomiota liikkeissä, ja onhan juomaosastojen kuvaaminen ollut osa myyntiedustajiemme arkea aiemminkin.
”Myyntiorganisaation ydintehtävä on myydä, ja parhaiten tässä onnistutaan, kun ymmärrämme asiakkaidemme liiketoimintastrategian ja olemme mukana kasvattamassa tuoteryhmien kokonaismyyntiä. Tämän mahdollistaminen sekä kehittäminen meillä lähtee perusasioista; Onko kaupallisesti merkittävimpien tuotteidemme hyllysaatavuus kunnossa, onko hyllytila oikea suhteessa tuotteen kiertoon, onko tuotteella oikea hintamerkintä, ja toteutuvatko sovitut myymälätoimenpiteet sovitulla tavalla”, kanavakehitysjohtaja Juha Aaltonen (kuvassa oikealla) Sinebrychoffilta kertoo.
Carlsbergin ja Sinebrychoffin FIT (Focus – Implement – Track) -toimintatapa on ollut käynnissä ja kehittynyt jo yli 10 vuotta – IR (Image Recognition) vie systemaattisen seurannan valtakunnan tasolla uudelle ja syvemmälle tasolle tekoälyä hyödyntäen, sekä auttaa meitä keskittymään ydintoimintaamme entistä paremmin yhdessä asiakkaidemme kanssa. Menetelmä on käytössä jo 29:ssä Carlsberg-maassa. Suomi on tuttuun tapaan ollut ensimmäisten joukossa uutta tekniikkaa sovellettaessa.
”Meillä on nyt tullut testaukseen teknologian uusi versio, jossa panoraamakuvantamisen avulla voimme kuvata suurempia kokonaisuuksia tehokkaammin. Myös tulosten tulkinta ja raportointi -työkalumme kehittyy jatkuvasti. Löydämme, missä yksittäisen kaupan juomaosastolla on tehostettavaa, ja saamme ehdotuksen muutoksista, jota voimme sitten käydä läpi kaupan kanssa. Juomien saatavuus ja näkyvyys paranevat, tiivistää Sinebrychoffin Value Management & FIT/IR -päällikkö Mikko Oja (kuvassa vasemmalla).
Ennen tekoälyavusteisen analyysitoiminnan aloittamista myyntiedustajamme on yhteydessä kauppaan ja varmistaa luvan myymälässä kuvaamiseen tätä tarkoitusta varten.