Virvoitusjuomien kesä on alkanut
18.06.2025 | Teksti: Timo Mikkola

Suomalaiset nauttivat virvoitusjuomia,energiajuomia ja vesiä erityisesti kesällä, ja erityisesti lämpimällä säällä kylmäsaatavuuden määrä korostuu. Hellesäällä tulee kulutuspiikkejä, joihin kannattaa varautua.
Näyttävien esillepanojen ja kampanjoiden – kuten jo käynnissä oleva Share a Coke -nimikampanja – lisäksi kannattaa pitää virvoitusjuomavarasto valmiina hellekeleihin sekä huolehtia, että juomaa on tarpeeksi kylmässä saatavilla.
”Lämpimän sään menekki voi yllättää, vaikka siihen olisi varautunutkin. Yhtäkkiä kaupassa olevan kuluttajan käsi etsiikin viileää juomaa nautittavaksi heti kotimatkalla. Kuumalla säällä viileiden virvoitusjuomien myynti kasvaa merkittävästi, ja jos sitä ei ole kätevästi saatavilla, kuluttaja hakee sen muualta”, Sinebrychoffin virvoitusjuomien, vesien ja energiajuomien markkinointijohtaja Mikko Tuovio kertoo.
”Suomalaiset ostivat virvoitusjuomia vuonna 2024 enemmän kuin koskaan aiemmin. Olemme virvoitusjuomakuluttamisessa vuosi vuodelta lähentymässä muiden pohjoismaiden tasoja. Virvoitusjuomia juo suunnilleen saman verran väestöstä, kuin muissakin pohjoismaissa, mutta kulutamme niitä harvemmin. Tuo käyttöuseus nimenomaan on noussut kylmästä mukaan-tuotteilla ja varsinkin pienten pullojen ja tölkkien monipakkauksien myötä. Kun kaupan tai ravintolan kylmätilat ovat täynnä ja kotijääkaapeissa on kylmiä juomia, kasvaa käyttöuseus edelleen. Coca-Cola Originalilla on eniten käyttäjiä, joten se kannatta pitää aina hyvin tarjolla, samoin kun sen sisar Coca-Cola Zero, jonka myynti jatkaa vahvaa kasvua. Nämä yhdessä muodostavat kovan kasikon ja viehättävät suurinta osaa virvoitusjuomakuluttajista, joista osa suosii sokerillista ja osa sokeritonta”, Tuovio kertoo.
Coca-Colan klassikkomakujen lisäksi Sinebrychoffin virvoitusjuomien kevään ja kesän uutuuksissa löytyvät esimerkiksi Battery Split, Monster Ultra Strawberry Dreams, Bonaqua+ Omena & Acai, Schweppes Fruits -maut ja Muumin 80-v. juhlajuoma.
Kylmälaitehankinnoissamme kiinnitämme huomiota hankinnoissamme siihen, että kylmäkaapit ovat mahdollisimman vähän energiaa kuluttavia, niissä on LED-valot ja niiden eristemateriaalit ovat HFC-vapaita. Moderni kaappi käyttää energiaa vain 1,5 – 2,5 kW/ 24 h. (Esimerkkinä 60 cm leveä lasiovellinen kylmälaite).
Koska virvoitusjuomien suosio kasvaa, kannattaa satsata suosittujen brändien näyttäviin esillepanoihin. Näin kuluttaja löytää haluamansa juomat nopeasti ja tarpeeseensa sopivissa pakkauksissa.