Tekoäly tehostaa juomakauppaa

20.08.2024 | Teksti:

Palvellaksemme kauppaa entistä paremmin ja tehostaaksemme toimintaamme, käytämme juomaosastoilla tekoälyä hyödyntävää Image Recognition-sovellusta, jonka toimintaperiaate pohjautuu hahmontunnistukseen.

”Tarkoituksena on mahdollistaa lisäarvon tuominen koko arvoketjuun tukemalla kauppakohtaista liikeideaa dataan perustuvalla tiedolla. Lyhyesti sanottuna juomien saatavuutta ja näkyvyyttä voidaan parantaa! Tunnistamme esimerkiksi, onko kylmäsaatavuudessa tai lisämyyntipaikkojen pohjalta mahdollisuuksia myynnin kasvulle”, kertoo Sinebrychoffin tuoteryhmäkehitysjohtaja Sari Barndik.

Tekoäly analysoi kuvat antamamme datan perusteella ja antaa omia suosituksiaan, miten juomien sijoittaminen saadaan entistä paremmin palvelemaan niin kuluttajien kuin kaupan tarpeita. Tarkasteltavia asioita ovat esimerkiksi löytyykö perusvalikoimaa ja uutuuksia sopivassa suhteessa.

Myymälöissä tekoälyhanke näkyy lähinnä juomaosaston kuvaamisella, josta huolehtivat myyntiedustajamme. Kuvaus ei häiritse kuluttajia tai muuta myymälätyötä. Mitään isoa kuvauskalustoa, esimerkiksi erityisvalaistusta, ei tarvita. Kuvaus ei herätä huomiota liikkeissä, ja onhan juomaosastojen kuvaaminen ollut osa myyntiedustajiemme arkea aiemminkin.

”Tämä mahdollistaa tehokkaamman Sinebrychoffin myyntikentän tiedolla johtamisen faktoihin perustuen ja siten entistä paremman kauppakohtaisen liikeidean tukemisen. Löydämme, missä yksittäisen kaupan juomaosastolla on tehostettavaa, ja saamme ehdotuksen muutoksista, jota voimme sitten käydä läpi kaupan kanssa. Juomien saatavuus ja näkyvyys paranevat, tiivistää Sinebrychoffin päivittäistavaramyynnin liiketoiminnan päällikkö Mikko Oja.

Ennen tekoälyavusteisen analyysitoiminnan aloittamista myyntiedustajamme on yhteydessä kauppaan ja varmistaa luvan myymälässä kuvaamiseen tätä tarkoitusta varten.

Sinebrychoff on yksi kuudestatoista Carlsberg-konsernin maasta, jossa kyseinen teknologia otetaan käyttöön.