Premium-oluet kiinnostavat ja tuovat arvoa
05.05.2023 | Teksti: Timo Mikkola
Monella olutbrändillä on premium-vaihtoehtoja, kuten Karhun Platina ja Kupari. Miksi? Vastaus löytyy kuluttajakäyttäytymisestä – maku, tutut brändit ja korkealaatuisuus ovat tärkeimpiä asioita kuluttajalle ostopäätöstä tehtäessä. Myös kansainvälisiin brändeihin kuten 1664 Blanc ja Brooklyn yhdistetään korkealaatuisuus.
Luotettavien tuotemerkkien laadukkaat oluet kiinnostavat kuluttajia ja tuovat lisäarvoa juomaliiketoimintaan. Tutun olutmerkin tekemä premium-uutuus kiinnostaa, koska kuluttaja voi luottaa tuntemaansa brändiin, joka tarjoaa jotain ”hieman parempaa”.
Kuluttajan ostopäätöksessä vaikuttavat eniten:
- maku
- tuttu tuote
- korkealaatuisuus
Karhu Platina ja Karhu Kupari lanseerattiin kehittämään Suomen lagerolutmarkkinaa, ja molemmat oluet onkin otettu erinomaisesti vastaan.
”Lagerolut on Suomen ylivoimaisesti suosituin oluttyyppi, mutta lager ostetaan tai tilataan usein itsestäänselvyytenä, laatua miettimättä. Platinalla ja Kuparilla haluamme nostaa lagerin laadun takaisin keskusteluun ja saamaan kuluttajan kiinnittämään huomiota enemmän sen maun monimuotoisuuteen. Kuluttajat pitävät raikkaista ja pehmeistä oluista. Platinalla vastaamme raikkauteen ja Kuparilla pehmeyteen. Molemmat oluet korostavat laatulagerin parhaita makuprofiileja”, Karhun tuotepäällikkö Elli Karppinen kertoo.
Blanc ja Brooklyn kertovat laadusta
Sinebrychoffilla on myös laaja valikoima ulkomaisia huippuoluita, kuten K1664 Blanc ja Brooklyn Breweryn oluet. Ranskalaisen 1664 Blancin asema Suomessa on selvästi vahvistunut – sekä tuotteen tunnettuus, käyttö että preferenssi kuluttajien keskuudessa ovat merkittävästi kasvaneet viime vuonna verrattuna edelliseen vuoteen. Sininen pullo jo pakkauksena puhuttelee pientä arjen luksusta etsiviä oluen ystäviä.
Oluen juojat yhdistävät Blanc 1664 ja Brooklyn Brewery – tuotemerkkeihin selvästi keskimääräistä useammin korkean laadun ja premium-brändin, josta ollaan valmiita maksamaan hieman enemmän verrattuna muihin oluttuotemerkkeihin.
Molempiin brändeihin kuluttajat yhdistävät laadun ja premiumiteetin, Brooklyniin lisäksi vahvasti moderniuden. Yhdysvaltalaisen Brooklyn Breweryn oluita on ollut Sinebrychoffin valikoimassa jo vuodesta 2006. Brooklynin valikoimasta löytyy myös erikoistuotteita, jotka ovat erityisen suosittuja juuri Suomessa, kuten hapanoluet eli Bel Air -tuoteperhe, ja tämän trendin ennustetaankin jatkuvan.
Lähteet:
Sinebrychoff Shopper-tutkimus Nepa 2022 Suomi
**Sinebrychoff Brand Health Tracker Ipsos 2022 Suomi