Coca-Cola toi vauhtia Finnkinon juomamyyntiin
12.12.2016 | Teksti: Timo Mikkola
Vuoden kestänyt yhteistyö Sinebrychoffin, Coca-Colan ja Finnkinon välillä on kasvattanut elokuvateatterien juomamyyntiä ja kehittänyt leffakäyntien elämyksellisyyttä toivotulla tavalla. Elokuvaelämyksen suosio on Suomessa nousussa, vaikka kotisohva ja muu elämystarjonta antavatkin kovan haasteen.
Vuosi sitten Sinebrychoff ja Finnkino solmivat monivuotisen yhteistyösopimuksen, jonka myötä Sinebrychoffin valmistamat juomat tulivat Finnkinon 14 elokuvateatteriin kautta maan. Coca-Cola-juomat, näyttävä esillepano ja elämyksellisempi herkuttelukokemus ovat toimineet hyvin. Valtaosa elokuvissakävijöistä ostaa käynnillään juoman tai juoman ja pikkunaposteltavaa.
”Me kilpailemme hinnan lisäksi myös laadulla ja kokonaisvaltaisella elämyksellä. Juomamyynnin merkitys vain kasvaa, suurin osa asiakkaistamme haluaa juoda ja syödä leffakäynnin yhteydessä. Houkuttelevasti esille tuotu juoma on osa elämystä. Olemme todella tyytyväisiä vuoden yhteistyöhön Sinebrychoffin ja Coca-Colan kanssa. Coca-Cola tuntee elokuvakanavan, onhan brändi ollut jo Chaplininkin kanssa yhteistyössä. Ja mikä tärkeintä, elokuvissakävijät ovat ottaneet muutoksen hyvin vastaan”, sanoo Finnkinon myynti- ja markkinointijohtaja Kalle Peltola (kuvassa ylhäällä).
Finnkinon lippulaivateatterissa Helsingin Tennispalatsissa ja myös muissa Finnkinon teattereissa on hyvin selvää, mistä voi valita itselleen juoman ja pikkusyötävää elokuvan yhteyteen. Sen lisäksi, että yhteistyö toi Coca-Cola-juomat elokuvateattereihin, juomatarjontaan on esimerkiksi Tennispalatsissa tullut kaksi merkittävää muutosta: itsepalvelu ja laajempi tuotevalikoima. Nyt tarjolla on laaja valikoima pullo- ja tölkkijuomia ja kuluttaja voi itse rauhassa valita haluamansa kokonaisuuden. Itsepalvelu on käytännössä poistanut myös kassalle jonottamisen. Makuvesien, vesien ja sokerittomien virvoitusjuomien merkitys on kasvanut.
”Loimme yhdessä lyhyessä ajassa upeat palvelupisteet Finnkinon teattereihin. Yhteystyö on ollut erittäin hyvää ja tulokset vähintäänkin linjassa tavoitteiden kanssa. Finnkinosta on tullut Cokikselle elokuvateattereiden benchmark, josta puhutaan Coca-Colan ylintä johtoa myöden maailmalla”, sanoo Sinebrychoffin On Trade –kanavajohtaja Jussi Salmi (kuvassa).
Yhteistyökumppanin muuttuminen kaikissa Finnkinon 14 elokuvateattereissa samaan aikaan ei ollut pieni operaatio, koko muutos luotiin kahdessa viikossa, joissain teatterissa yhden vuorokauden aikana. Tässä helpotti se, että Sinebrychoffin laitepalvelu on tottunut nopeaan aikatauluun ja joustavaan tekemiseen.
Vuosi 2015 oli Finnkinon ennätysvuosi ja 2016 ei jää kauas tästä. Elokuvilla menee siis Suomessa hyvin, vaikka kilpailua muiden elämyksellisten palvelujen, suoratoistokanavien ja kotoilun muodossa onkin. Loppuvuonna tuleva Star Wars: Rogue One ja alkuvuoden 2017 kotimaiset ensi-illat kuten Tom of Finland sekä Onneli, Anneli ja salaperäinen muukalainen vetävät salit varmasti täyteen.
Kalle Peltolalla on yksi toive suomalaisille päättäjille:
”Olisi todella hienoa, jos pian saisi nauttia myös oluen elokuvissa, kuten monessa muussa maassa. Tuleva uusi alkoholilainsäädäntö ei ehkä sitä vielä mahdollista, mutta me, kuluttajat ja yhteistyökumppanimme Sinebrychoff olisivat tälle uudistukselle varmasti valmiita”, Peltola sanoo.