Hyviä juomia kaikille, kaikkialla!
27.10.2014 | Teksti: Timo Mikkola
Sinebrychoffin juomabrändit kiinnostavat globaalisti.
Sinebrychoffin Vienti esitteli juomiamme Pariisin SIAL-elintarvikemessuilla 19. – 23. lokakuuta. Kyseessä on yksi Euroopan suurimpia elintarviketapahtumia, joissa vierailee yli 150 000 ihmistä. Näytteilleasettajia on 6300. Suomesta Sinebrychoffin lisäksi omalla messupisteellään esittäytyi vain muutama muu yritys. Messuilta etsitään uusia asiakkaita ja samalla Sinebrychoffin tunnettavuus kansainvälisenä juomatalona vahvistuu.
Sinebrychoffilla on vientiä yli 30 maahan kaikkialle maailmaan. Erityisesti Batteryä viedään laajalti ja Suomen ensimmäinen energiajuoma onkin yksi laajimmalle Suomesta vietyjä juomia.
”Viimeisimpiä avauksiamme ovat Espanja ja Iso-Britannia, joiden markkinoita muun muassa Gumball 3000 -yhteistyö on auttanut avaamaan. On hieno nähdä Batteryn ulkomainoksia Lontoon keskustassa,” vientijohtaja Mats Perander kertoo ylpeänä.
Sinebrychoffin viennin, tai International-toiminnon kuten sen nimi virallisesti on, tavoitteena on nostaa viennin määrä Sinebrychoffin myymistä litroista 10 %:iin muutamassa vuodessa. Näin viennin määrä lähes kaksinkertaistuisi.
Sama tavoite on Suomen uudella Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Lenita Toivakalla, joka vieraili SIALissa tuotteitaan esittelevien suomalaisten elintarvikeyritysten luona messuilla. Puheessaan Toivakka kertoi tavoitteena olevan suomalaisen elintarvikeviennin kaksinkertaistaminen viidessä vuodessa.
”Suomalaisuus on elintarvikemarkkinoilla etu, valmistamillamme juomilla ja ruualla on hyvä maine. Suomalaisuus kannattaa pitää tuotteissa esillä niitä markkinoidessa,” Toivakka sanoi.
Messuilla yleisöä ja potentiaalisia asiakkaita kiinnostivat erityisesti Karhu ja Battery. Myös Sinebrychoff Long Drink oli positiivinen yllätys monelle ensi kertaa lonkeroa maistavalle. Karhussa vetoaa ensin sen voimakas logo ja sitten vahva maku.
”On todella hyvä asia, että yhtiömme panostaa ensi vuonna uuteen profiililasipullojen täyttölinjaan. Karhun uusi profiililasipullo on vetävä ja olen varma, että sen avulla saamme Karhulle lisää kansainvälisiä asiakkaita. Esimerkiksi Chilessä Karhu jo menestyy,” Mats Perander kertoo.
Karhun lisäksi vienti-KOFFilla menee hyvin. Baltika-panimon Venäjän markkinoille valmistamaa KOFFia myydään jo miljoonia litroja vuodessa.
Ranskan SIAL on kansainvälisempi messutapahtuma kuin esimerkiksi Saksassa pidettävä Anuga. Pariisiin tulee runsaasti väkeä Afrikasta ja Latinalaisesta Amerikasta, jotka ovat Batterylle ominaisia vientikohteita.
”Aika näyttää, mitä messuilta jää käteen. Satsaamme asiakashankinnassa laatuun, ei määrään. Yksi tai kaksi hyvää kontaktia saattaa hyvin olla koko messuruljanssin arvoinen saavutus, jos hyvä vientiyhteistyö syntyy,” Perander sanoo.
Matkustajatuonti Suomeen on ollut viime aikoina julkisesti kiinnostava aihe, tuonnin lisääntyessä ja vaikuttaessa rajusti ravintoloiden asiakasmääriin ja suomalaiseen alkoholikulttuuriin.
”Vaikka matkustajatuonti tarkoittaa myös hyviä vientimyyntilukuja, silti haluaisimme, että suomalaisia juomia nautittaisiin suomalaisissa ravintoloissa, ei laivalta kannettuna kotisohvilla. Viron tuonti on kuitenkin ilmiö, jossa meidänkin on oltava mukana niin kauan, että tilanne ratkeaa jotenkin,” Perander sanoo.
Sinebrychoffin viiden hengen tiimi täydentyy, kun Simon Frauenfelder liittyy joukkoon marraskuussa. Kuvassa alla vasemmalta oikealle Marco Villarreal, Mats Perander, Oliver Rätsep, Simon Frauenfelder ja promoottorina messuilla toiminut Ida Berg.