10 kysymystä ja vastausta alkoholittomista ja matala-alkoholisista panimojuomista

09.01.2024 | Teksti:

Ota kevyemmin! Matala-alkoholisuus on kasvava oluttrendi

Alkoholittomien oluiden suosio ja kulutuksen voimakas kasvu on ollut viime vuosien suurin olutilmiö. Sitä on seurannut myös matala-alkoholisten oluiden lisääntynyt kysyntä ja valikoima. Vieläkin kuulee puhuttavan tipattomasta tammikuusta, mutta isompi ilmiö alkaa olla jo keventäminen läpi vuoden.

Vieläkö alkoholittoman oluen ja matala-alkoholisten oluiden suosio kasvaa?
Alkoholittomien ja matala-alkoholisten oluiden suosio kasvaa yhä. Vuonna 2023 Sinebrychoffin valikoimassa olevien alkoholittomien ja matala-alkoholisten oluiden menekki on yhä maltillisesti kasvanut. Kasvu on hidastunut koronavuosista, jolloin erityisesti alkoholittoman oluen kasvu oli niin Suomessa kuin Euroopassakin kaksinumeroista.

Onko alkoholiton olut aina alkoholiton?
Suurin osa Suomessa myydyistä alkoholittomista oluista on täysin alkoholittomia, jolloin alkoholia on siis 0,0%. Lainsäädännöllisesti olut on kuitenkin alkoholiton, kun siinä on alkoholia on enintään 0,5 %. Markkinoilla onkin oluita, joissa on hiukan alkoholia, sillä pieni määrä alkoholia vaikuttaa oluen makuun, ja se voi siten olla haluttu ”ainesosa” alkoholittomassa oluessa.

Mikä on matala-alkoholinen olut?
Veroluokkien jäätyä Suomessa historiaan, niiden tilalle ei ole tullut virallisia tai edes olutalan vakiintuneita termejä kuvaamaan oluiden vahvuutta – eikä tarvitsekaan. Matala-alkoholisilla oluilla tarkoitetaan kuitenkin yleensä 0,6 % – 3,5 % vahvuisia oluita, eli oluita alkoholittomien ja ”keskiolutvahvuisten” väliltä – niitä oluita, joista ennen käytettiin veroluokkia I ja II. Matala-alkoholisten oluiden verotus on yhä hieman kevyempää kuin yli 3,5 % oluiden.



Miten alkoholittomien ja matala-alkoholisten oluiden valikoima on kehittynyt?
Viime vuosina voimakkaasti. Esimerkiksi Sinebrychoffin valikoimassa on vuoden 2024 alussa 11 alkoholitonta olutta, kun esimerkiksi 15 vuotta sitten niitä oli vain kaksi. Myös matala-alkoholisten oluiden valikoima kasvaa, Sinebrychoffin valikoimassa on kuusi matala-alkoholista olutta, uusimpina KOFF Light 3,5 %, Koff session IPA 2,5% ja Karhu 2,8%. Keväällä 2024 matala-alkoholisten ja alkoholittomien oluiden valikoima kasvaa jälleen.

Mikä on suosituin alkoholiton olut Suomessa?
Sinebrychoffin Crisp Lager on suosituin niin litroissa kuin kuluttajatutkimuksen* perusteella ja myös tunnetuin. Crisp Lager valittiin myös Suomen Paras Olut -kilpailussa 2023 parhaaksi alkoholittomaksi tai matala-alkoholiseksi olueksi. Crispin valikoimassa on kuusi eri oluttyyliä, keväällä 2024 taas yksi uusi maku – Crisp Pale Ale.

Missä tilanteissa matala-alkoholisia oluita nautitaan?
Sinebrychoffin tekemän oluttutkimuksen perusteella suomalaiset oluenjuojat näkevät matala-alkoholisten oluiden sopivan erityisen hyvin nautittavaksi saunassa, ruokaillessa, rentoutuessa kotona tai sosiaalisissa tilanteissa***. Tutkimukseen vastanneet kuluttajat eivät halua tulla humalaan tai rasittaa kehoaan vahvemmalla alkoholiprosentilla, kun heiltä kysyttiin matala-alkoholisten vaihtoehdon valinnan syitä. Yli kolmannes (34 %) vastaajista kertoi olevansa kiinnostuneita nauttimaan matala-alkoholista (3,5 %) olutta tutusta tuotemerkistä. Vaikka litramääräisesti alkoholittomat tai matala-alkoholiset oluet ovat vielä vahvempia oluita pienempiä tuotteita, kuluttajatilanteissa niiden merkitys on kahden viime vuoden aikana kasvanut jopa 40 %**** – tämä näkyy erityisesti sellaisen saunomisen ja ruokailun tilanteissa, joihin halutaan panostaa.

Miten alkoholitonta olutta valmistetaan?
Tuotantotapa on ns. alcohol stripping tai alkoholin strippaus. Alipaineteknologiaan perustuvassa menetelmässä olut pannaan ensin normaalisti ja se käytetään kuten muutkin oluet. Tämän jälkeen siitä poistetaan alkoholi, aina nollaan saakka.

Miksi joissain alkoholittomissa oluissa on K-18-symboli?

K-18 on vakiomerkintä kaikissa alkoholijuomista johdetuissa alkoholittomissa tuotteissa, vaikka juoma olisikin alkoholiton. Tämä kytkeytyy vastuullisen alkoholimarkkinoinnin periaatteisiin Carlsberg-konsernissa ja sitoutumiseen IARD:n (International Alliance of Responsible Drinking) vastuullisuusperiaatteisiin.

Miten kuluttajat valitsevat alkoholittoman oluen?
Alkoholittoman oluen valintaperusteina korostuvat kolme asiaa – maku, laatu ja hinta*. Maku on näistä ylivoimaisesti tärkein, sen perusteella alkoholittoman oluen valitsee 67 % kuluttajista. Myymälävalikoima ja kavereiden suositukset tuovat kuluttajat valikoiman äärelle. Kuluttajien mukaan maku on kehittynyt viime vuosina parempaan suuntaan**. Tähän kehitykseen myös Sinebrychoff on investoinut vuonna 2023 valmistuneen uuden alkoholittoman oluen valmistuslaitteiston myötä.

Miten muut panimojuomat toimivat alkoholittomina versioina?
Myös muiden panimojuomien – eli siiderin ja lonkeron – kohdalla kiinnostus alkoholittomiin versioihin on kasvanut. Sinebrychoffin valikoimassa on kolme alkoholitonta siideriä ja yksi alkoholiton lonkero. Niitä nautitaan samoista syistä ja samoissa tilanteissa kuin alkoholitonta olutta.

”Suomi on olutkansaa. Kulutustottumuksien muuttuessa on luonnollista, että alkoholittomat oluet ovat vakiinnuttaneet paikkansa suomalaisten kuluttajien keskuudessa. Näin ollen kysymys ei olekaan enää milloin olutta voi juoda vaan milloin sitä ei voisi juoda? Tipaton tammikuu ei ole alkoholittomien oluiden sesonki, vaan koko vuoden jokainen päivä!”, sanoo Sinebrychoffin oluiden markkinointijohtaja Niklas Rinne.

Alkuvuonna 2024 Sinebrychoffin alkoholittomassa valikoimassa:

  • Oluet: Crisp Lager, Crisp Tumma Lager, Crisp Hoppy Lager, Crisp Pale Ale (uutuus kevät 2024), Crisp IPA, Crisp Radler Sitrus, Karhu 0,0 %, Blanc 0.0%, Staropramen Non-Alcoholic ja Brooklyn Special Effects Hoppy Lager sekä IPA. Muut: KOFF Long Drink Pink Grapefruit 0,0%, Crowmoor White Crow Dry Apple 0.0%, Somersby Apple 0,0% ja Somersby Wild Berries 0,0%.

Alkuvuonna 2024 Sinebrychoffin matala-alkoholisessa valikoimassa:

  • KOFF Session IPA 2,5%, Karhu Tumma Lager 2,8 %, Karhu Vaalea Lager 2,8 %, KOFF 2,5 %, KOFF Light 3,5% ja Perinnekalja 2,2 %.

*Lähde: Mantap-kuluttajatutkimus Alkoholittomat oluet 2023 (N=1002) ja Sinebrychoff Cambri Brand Health Survey May 2023
** Sinebrychoff Cambri Brand Health Survey May 2023

***Lähde: Sinebrychoff Online–kyselytutkimus Cint 01/2022 Suomi (N=501) ja Cambri Brand Health Survey May 2023

**** Lähde: Sinebrychoff Knowit Tarvetilannetutkimukset 2021 ja 2023