Tehdään yhdessä virvoitusjuomien kesä

27.02.2023 | Teksti:

Suomalaiset ostivat virvoitusjuomia viime vuonna enemmän kuin koskaan aiemmin. Viime vuodesta voidaankin käyttää termiä Cokis-kesä – ja seuraava on jo tulossa! Onnistuneen virvoitusjuomakesän kaupassa varmistavat kylmäsaatavuus ja näyttävät esillepanot.

Suomalaiset ostivat virvoitusjuomia vuonna 2022 enemmän kuin koskaan aiemmin. Cokista nautti 100 000 kotitaloutta enemmän kuin aiemmin. Erityisesti kolajuomille kuten Coca-Cola Regular ja Zero Sugar löytyi uusia käyttäjiä. Myös kertaostosmäärä kasvoi.

”Pienten pullojen ja tölkkien monipakkauksien myynnin suosio kasvaa. Virvoitusjuomia ei enää kuluteta vain viikonloppuisin, vaan monipakkaukset ja siten lisääntyneet kotivarastot toivat Cokiksen yhteen luontevasti myös arjen aterioiden kanssa” kertoo Sinebrychoffin virvoitusjuomien, vesien ja energiajuomien markkinointijohtaja Mikko Tuovio.

Sokerittomien virvoitusjuomien suosio kasvaa, mutta itse asiassa Suomi oli yksi harvoista maista, joissa sokerimakeutetun Coca-Colan myynti kasvoi. Sokerittomien suosio kasvaa kuitenkin yhä vielä nopeammin.

”Vaikka kola vetää virvoitusjuomamarkkinaa, myös Fantan myynti kasvoi 2022 merkittävästi, 40 %. Tähän vaikuttivat uutuudet kuten Fanta Lemon ja monipakkaukset. Fantan hyvin kiertävä valikoima toimii ja maistuu suomalaisille”, Tuovio kertoo.

Miten Coca-Cola Company näkee virvoitusjuomien kehityksen Suomessa? Tätä hahmottaa Coca-Colan Suomen maajohtaja Klaus Borello:

Klaus Borello ja Sinebrychoffin toimitusjohtaja Anders Frydenlund.

”Viime kesänä Coca-Colan asema Suomen suosituimpana virvoitusjuomamerkkinä vahvistui ja erityisesti sokeriton Coca-Cola on ollut huimassa kasvussa. Tänä kesänä tuemme edelleen molempia Coca-Cola-juomia aktivoinneilla, joita vain Coca-Cola ja Sinebrychoff voivat tarjota. Kampanjoiden ohella uuden kansainvälisen Coca-Cola Creations -juomakonseptin rantautuminen Suomeen tuo varmasti uusia kuluttajia juomaosastoille etsimään omaa Coca-Colaansa. Jo nyt Coca-Cola sokerilla tai ilman löytyy useamman suomalaisen jääkaapista kuin mikään muu juomamerkki – siksi on tärkeää, että nämä molemmat Coca-Colat löytyvät myös myyntipisteistä.”, Borello kertoo.

Myös sokerittomien Fanta-makujen ja pohjoismaiseksi suosikiksi kasvaneen Bonaqua Villipäärynän lanseerauksen voidaan ennakoida olevan janoisten suomalaisten kesähittejä.

”Juomiemme menestysreseptiin kuuluu tietysti niitä kaikkia yhdistävä vastuullisuus; Sinebrychoff on ainutlaatuinen kumppani ja juomayhtiö, joka valmistaa juomamme hiilineutraalisti ja pakkaa ne jo toista vuotta 100 % kierrätetystä muovista valmistettuihin 500 ml pulloihin”, Borello jatkaa

Kesän lähestyessä kaupoissa kannattaa satsata virvoitusjuomiin, jotka halutaan ostaa viileinä tai kätevissä monipakkauksissa.

Sähkön hinnan kallistuttua kylmäkaappien kulutus alkoi luonnollisesti kiinnostaa. Kiinnitämme huomiota hankinnoissamme siihen, että kylmäkaapit ovat mahdollisimman vähän energiaa kuluttavia, niissä on LED-valot ja niiden eristemateriaalit ovat HFC-vapaita. Moderni kaappi käyttää energiaa vain 1,5 – 2,5 kW/ 24 h. (Esimerkkinä 60 cm leveä lasiovellinen kylmälaite).

Koska virvoitusjuomien suosio kasvaa, kannattaa satsata suosittujen brändien näyttäviin esillepanoihin. Näin kuluttaja löytää haluamansa juomat nopeasti ja tarpeeseensa sopivissa pakkauksissa.