Sinebrychoffilta löytyy tiimi myös haastajien kirittämiseen

21.10.2019 | Teksti:

Myynti on aina viritettävä asiakaslähtöisesti. Sinebrychoffin tapauksessa se tarkoittaa, että kahta suurinta vähittäiskaupan ketjua, Keskoa ja S-ryhmää, palvellaan juuri sen mukaan kuin niiden toimintamallit vaativat. Lisäksi  on muistettava, että näillä suurilla ketjuilla on itsellään suunnattomasti elintarvike- ja juomakauppaan liittyvää osaamista. Toki sitä on myös Sinebrychoffilla. Oman 200 vuoden kokemuksen lisäksi käytössä on Carlsberg-konsernin ja Coca-Colan kartuttama tieto ja taito.

Tilanne muuttuu jonkin verran, kun lähestytään vähittäismyyntiketjuja ja -pisteitä, jotka eivät kuulu K- tai S-ryhmään ja joille monessa tapauksessa juomat eivät ole keskiössä, vaan mahdollisuus täydentää tarjontaa ja tehdä hieman lisäkauppaa. Näitä asiakkaita varten Sinebrychoffilla on oma erityinen neljän hengen tiiminsä, joka tunnetaan nimellä Challenger & Convenience. Tiimiin kuuluu neljä mukavaa miestä: Mats Perander, Jari Karppinen, Kari Rapp ja Dennis van der Veer. Suomeksi tiimin nimi tarkoittaa haastajia ja kioskikauppaa. Tällöin palvellaan esimerkiksi Lidliä, Tokmannia, R-kioskia, itsenäisiä hypermarketteja, huoltamoita – ja Alkoa.

Kari Rapp, Jari Karppinen, Mats Perander ja Dennis van der Veer vastaavat Challenger & Convenience -myynnistä Sinebrychoffilla

Osaamisen on oltava joustavaa ja taivuttava aina kulloiseenkin tilanteeseen.  Alko, Lidl ja R-kioski tietävät juomista hyvin paljon, mutta ovat asiakkaina tietenkin täysin erilaisia. Niitä kaikkia voi silti tukea kertomalla tuoreimmista juomatrendeistä ja uutuustuotteista. Sitten on iso määrä myyntipisteitä, joiden on mahdollista varata vain muutama neliö juomamyynnille ja jotka toivovat, että nuo neliöt tuottavat mahdollisimman hyvin mahdollisimman pienellä vaivalla. Näiden asiakkaiden hoitamisessa C&C-tiimin osaaminen pääsee ehkä parhaiten oikeuksiinsa. Silloin puhumme jo kategorian manageeraamisesta. Joissakin tapauksissa se saattaa tarkoittaa koko osaston optimointia tuotteiden valintaa ja esillepanoa myöten.

”Iso osa asiakkaistamme ei ehdi juosta trendien perässä”, kertovat miehet. ”Silloin on meidän tehtävä kertoa, mitkä kategoriat ovat kasvussa.” Tällä hetkellä selvässä nousussa ovat alkoholittomat, hyvinvointituotteet ja käsityöläisoluet. Niinpä valikoiman pieni täydentäminen juuri niillä saattaa olla viisasta. Toinen merkittävä trendi on sopivan juoman yhdistäminen ruoka-annokseen. Vaikkapa huoltamoille tämä on suuri mahdollisuus.

”Esimerkiksi R-kioski ja huoltamot kehittävät nimenomaan alkoholittomien juomien myyntiä vallitsevan terveys- ja hyvinvointitrendin mukaisesti. Ruoan yhdistäminen esimerkiksi Cokikseen ja Bonaquaan korostuu tulevina vuosina vieläkin enemmän. Convenience-kaupassa on tärkeää paitsi varmistaa alkoholittomien juomien kylmäsaatavuus, mutta myös suosituimpien oluiden löytyminen yksittäispakkausten lisäksi pieninä monipakkauksina kylmästä. Se on asiakkaittemme valttikortti! Key Account Manager Kari Rapp muistuttaa.

”Isommissa marketeissa, kuten Tokmannilla ja Lidlissä, vahvuudet löytyvät eri asioista – niissä korostuvat isommat monipakkaukset ja muut kotikulutuspakkaukset. Myyntiä voi kehittää lisämyyntipaikoilla ja kylmämyynnin sijoitteluilla eri osastoille. Tässä Sinebrychoff pystyy auttamaan asiakasta nimenomaan sillä tietotaidolla ja tutkimustuloksilla, jota meillä on paljon Carlsberg- ja Coca-Cola-yhteistyömme myötä”, asiakkuusjohtaja Mats Perander kertoo.

Muutosten keskellä hyvä myyntimies muistaa myös, että on asioita jotka eivät muutu. Joka neljäs Suomessa juotu olut nautitaan edelleen saunan yhteydessä. Myyntipisteen kannalta se tarkoittaa, että kaikkina vuodenaikoina on syytä katsoa, onko kylmämyynti varmasti kunnossa.