Ruokajuomapuolella Suomessa on hurja potentiaali
10.06.2019 | Teksti: Jaakko Tapaninen
Sinebrychoff sai uuden asiakkuusjohtajan toukokuun alusta, kun Hanna Pärssinen siirtyi Suomen Coca-Colalta Pohjoismaiden vanhimpaan panimoon. Hän on työskennellyt koko uransa ruoan ja juoman parissa ja siksi Sinebrychoff oli hyvin houkutteleva työnantaja. ”200-vuotisjuhlavuosi on aika hieno hetki tulla mukaan tällaiseen yritykseen”, iloitsee Hanna. ”Minulle tärkeintä on asiakastyö ja Sinebrychoffilla saan yhtä aikaa olla töissä merkittävässä yrityksessä ja silti lähellä asiakkaita – ja lisäksi saan jatkaa Cokiksen hienojen tuotteiden parissa.”
Yksi ensimmäisistä isoista asioista Hannan pöydällä ovat ruokajuomat. Coca-Cola teki hiljattain Suomessa laajan kuluttajatutkimuksen, jossa 1300 ihmistä listasi 24 tunnin ajan kaiken, mikä liittyi juomiin. Tutkimuksen keskeisin tulos oli, että ruokajuomakulttuurinsa puolesta maamme poikkeaa merkittävästi monista muista Euroopan maista, mutta muutosta ja mahdollisuuksia on ilmassa. Suomessa ruoan kanssa on perinteisesti juotu vettä tai maitoa mutta maidon kulutuksen ollessa laskussa sen rinnalle nousevat myös muut vaihtoehdot. Tässä on suuri mahdollisuus esimerkiksi virvoitusjuomille, joita nykyisellään juodaan ennen kaikkea rentoutumistilanteissa, vaikkapa television ääressä.
Tutkimuksen mukaan suomalaisten ruokahetket jakaantuvat useaan eri ryhmään, mm. rutiinisyömiseen, yhdessä nautiskeluun ja erityisiin ruokahetkiin. Suomessa selkeä trendi on myös se, että ihmiset hakevat elämäänsä tasapainoa elämällä viikolla kurinalaisesti ja viikonloppuna nautinnonhakuisemmin.
Sinebrychoffin tarkoitus on kiinnittää erityistä huomiota niihin hetkiin, joina ruoasta nautitaan yhdessä muiden kanssa ja painottaa alkoholittomia vaihtoehtoja: vesiä, virvoitusjuomia ja alkoholitonta olutta. Mahdollisuuksia on paljon. Suuri osa suomalaisista juo virvoitusjuomia kuukausittain tai sitäkin harvemmin. Jos virvoitusjuomat saataisiin mukaan viikoittain ruokahetkeen, tilanne olisi toinen. Myös erilaiset vedet, erityisesti lisäarvovedet, joissa on vaikkapa vitamiineja tai hivenaineita, kasvattavat suosiotaan myös ruokajuomina.
Kuluttajien ostoskorien kehittäminen ruoan ja juoman yhdistämisen kautta tarjoaa monia mahdollisuuksia. Myymälässä ruoka- ja juomaosastot sijaitsevat usein erillään, joten valmiita ateriaratkaisuja ehdottavien käyttöyhteysesittelyjen ja -kampanjoiden monipuolinen käyttö on tehokas työkalu keskiostoksen kehittämiseen. Tämän Hanna näkeekin yhtenä tärkeimmistä työmaistaan, hyvässä yhteistyössä asiakkaiden ja kaupan kanssa.