Lidl: Perinteet erikoisuuksien tukena.
17.10.2014 | Teksti: Juho Paavola
Lidlin strategiana on tarjota asiakkaille paras hinta-laatusuhde ja laajentaa toimintaansa kasvukeskuksissa vielä lisää, ostojohtaja Timo Hansio sanoo.
Kuinka tärkeitä oluet ja siiderit ovat Lidlin myynnille, ostojohtaja Timo Hansio?
Asiakkaat toivovat uusia makuja, ja kansainvälinen toimintamme antaa meille mahdollisuuden vastata kysyntään parhaaseen hinta-laatusuhteeseen. Tälle segmentille on merkitystä, kun suomalaisten juomatottumukset muuttuvat ja kuluttaja haluaa kokeilla uusia tuotteita ja saada uusia makuelämyksiä.
Perinteisesti olette myyneet paljon saksalaisia oluita, mutta Lidlistä saa muun muassa Sinebrychoffin Karhua. Mikä on kotimaisten brändien merkitys olutkaupassanne?
Teemme valikoimapäätökset tuoteryhmissämme paikallisesti Suomessa. Toimintamalliimme kuuluu tarkka markkina-analyysi sekä kuluttajan kuunteleminen ja huomiointi. Uusien makuelämysten ohessa suomalainen kuluttaja kaipaa suomalaisen oluen makua, ja haluamme tarjota molempia. Valikoimassamme on kymmeniä Suomessa valmistettuja oluita ja alkoholijuomia.
Mistä saksalaiset erikoisuutenne tulevat ja kenelle ne on suunnattu?
Ulkomaiset oluemme tulevat useilta valmistajilta eri puolilta Eurooppaa. Kaikki ulkomaiset oluttoimittajamme ovat pitkäaikaisia yhteistyökumppaneitamme, jotka toimittavat Lidlille oluita useissa Euroopan maissa. Ulkomaisia oluita kuluttavat suomalaiset, jotka arvostavat niiden laatua ja makua.
Verrattuna megamarketteihin Lidlin oluthylly on merkkimäärältään pienempi. Minkälaisella strategialla rakennatte oluthyllynne?
Myymälämme kuuluvat kokonsa puolesta supermarket-luokkaan. Konseptimme on kaikissa tuotekategorioissa sellainen, että pyrimme välttämään päällekkäisyyksiä eli emme tarjoa samaa tuotetta usealla eri merkillä. Pyrimme palvelemaan kaikki asiakasryhmät tarjoamalla kotimaista ja ulkomaista, omia brändejä ja teollisuuden merkkejä. Tuotemäärien ankkuroinnin sijaan valikoimamme elää kysynnän mukaan.
Mikä on ennusteesi tulevista olutkaupan trendeistä?
Erikoisoluiden merkitys on noussut, ja trendi jatkuu varmasti.
Vieläkö Suomeen mahtuu lisää marketteja?
Tällä hetkellä meillä on Suomessa 142 myymälää. Haemme uusia kauppapaikkoja erityisesti suurista kaupungeista ja kasvukeskuksista, jotta pystymme asiakasmäärien kasvaessa pitämään asiakaspalvelun toivomallamme tasolla. Tänä vuonna avaamme vielä myymälän Espoon Kauklahteen.