Kotipizzan Tommi Tervanen: Kukaan ei syö pizzaa juomatta – jääkylmä Cokis on ihan fantastisen hyvää pizzan kanssa
25.08.2016 | Teksti: Jouko Vuorela
Kotipizza on uudistanut brändinsä ja ilmeensä parin viimeisen vuoden aikana. Missiona on parantaa maailmaa pizza kerrallaan. Uutta meininkiä on myös mobiilissa ja verkkokaupassa.
Kotipizza saa koko ajan lisää tykkääjiä. Kotipizza-ravintoloiden kuukausimyynti ylsi huhtikuussa uuteen ennätykseen, 7,14 miljoonaan euroon. Runsaan 250 kivijalkaravintolan myynnistä jo noin 10 % tulee verkkokaupasta. Osuus on ollut tasaisessa kasvussa.
”Monikanavaisuus on päivän sana. Meillä on pääkohderyhmänä 18–34-vuotiaat millenniaalit. Heille pitää tarjota mielenkiintoisia tapoja tilata tuotteita tänä päivänä”, sanoo Kotipizza Groupin toimitusjohtaja Tommi Tervanen.
Yksi sellaisista on Kotipizza Äppi. Sillä voi tilata ja maksaa oman suosikkipizzansa jopa yhdellä napin painatuksella, ja pizza on puolen tunnin päästä kotiovella. Luonnollisesti virvoitusjuomat saa samasta Äppistä. Toinen mielenkiintoinen konsepti on Kotipizzan Pizzapiikki, jossa pizzaa voi ”ostaa ikään kuin osamaksulla”.
”Niiden tarkoituksena on helpottaa tilaamista ja saada lisää asiakkuuksia. Äppi on vielä alkuvaiheessa. Kehitämme sitä asiakkaidemme toivomusten mukaisesti.”
Wolt, verkkokauppa, vastuullisuus
Verkkokauppa kasvaa maailmalla kovaa vauhtia, ja vauhti lisääntyy myös Suomessa. Kotipizzan oman verkkokaupan lisäksi yhtiön tuotteita voi tilata kotiin mobiilisovellus Woltilla. Se on kotimainen yhtiö, jonka ensimmäinen ketjuasiakas valtakunnallisella tasolla on Kotipizza. Wolt ja Kotipizzan verkkokauppa täydentävät toisiaan.
”More is more. Woltilta saamme varmasti asiakkaita, joita emme saisi oman Äppimme kautta.”
Kotipizza on panostanut asiakkaidensa ymmärtämiseen. Kun asiakkaat ovat tulleet tutummiksi, tiedetään entistä paremmin, millaisia tuotteita he haluavat. Niiden tarjontaa on voitu kohdentaa ja järjestää lojaliteettikampanjoita Äppiin. Näin on myös saatu kasvatetuksi asiointitiheyttä. Erityisen iloinen Tervanen on siitä, että Kotipizzan vastuullisuusviesti on saavuttanut asiakkaat.
”Kuluttajat arvostavat raaka-aineidemme kotimaisuusastetta ja sitä, että bisneksellä tehdään myös hyvää.”
Kotipizza näkee digitaalisen läsnäolon tärkeäksi. Yhtiö tuottaa Facebookiin monipuolista sisältöä. Instagram toimii visualiteetin ja kuvien jakamisen alustana. Siellä on paljon kuvia yhtiön tuotteista. Maailmanlaajuisesti pizza on yksi Instan kuvatuimmista tuotteista, jos ei kuvatuin. Twitterissä Kotipizza on läsnä pörssiyhtiölle harvinaisella tavalla.
”Vastaan Twitterissä viikonloppuisin asiakaspalautteeseen. Ihan jokaiseen en pysty, mutta haluan olla siellä mukana asiakkaidemme pulssilla”, Tervanen sanoo.
Moniko pörssiyhtiön toimitusjohtaja tekee samaa?
Kimpassa kohta 30 vuotta
Sinebrychoff on ollut Kotipizzan yhteistyökumppani jo kohta 30 vuotta. Tervasen mukaan juomat ovat todella tärkeä tuoteryhmä Kotipizzalle, koska ”kukaan ei syö pizzaa juomatta”.
”Kyllä esimerkiksi jääkylmä cokis on ihan fantastisen hyvää pizzan kanssa ja tulee aina olemaan.”
Kuluttajakysyntä on kuitenkin eriytymässä aikaisempaa pienempiin sektoreihin.
”Tuoreus ja terveellisyys korostuvat komponenteissamme koko ajan, minkä takia myyntimme kasvaa. Sama trendi on nähtävissä juomateollisuudessa. Postmix-tuote voi olla tänä päivänä esimerkiksi Bonaquan Mustikka-Hunaja. Tällaisten vesityyppisten ratkaisujen kysyntä tulee varmasti kasvamaan ja Sinebrychoffilta odotamme, että se on kehityksen kärjessä.”
Ulosmyyntioikeus on mahdollisuus
Tervanen uskoo myös, että Suomi on valmis liberaalimpaan alkoholipolitiikkaan. Se tuo kasvua koko ravintola-alalle. Kotipizzan ravintolat ovat yrittäjävetoisia. Jos yrittäjä haluaa alkoholiluvat ravintolalleen, hän voi niitä myös hakea. Hallitus on luvannut uudessa alkoholilaissa anniskelupaikoille ulosmyyntioikeudet.
”Ne avaavat yrittäjille mahdollisuuden lisämyyntiin. Olut on hyvä kyytipoika pizzalle. ”
Tervanen pitää Suomen parhaana palkittua yritysblogia, jonka nimi on Pizzaguy. Mikä on Pizzaguyn viesti hyvän ruoan ja juoman ystäville?
”Tänä päivänä se on, että syökää yhdessä. Ruoka on yhteisöllinen asia, ja pizza sopii täydellisesti erityyppisiin tilanteisiin.”