Kauppias katsoo kesään
23.04.2018 | Teksti: Jaakko Tapaninen
Kauppias Jani Heinäsen K-Supermarket Tarmolassa Porvoossa valmistaudutaan virvoitusjuomahyllyjen päivitykseen. Kohta on vappu, josta juomapuolen kesäsesonki käytännössä alkaa. Päivityksessä ja myöhemmin ylläpidossa on kaksi työkalua ylitse muiden: aikaisempien vuosien historia ja Ilmatieteen laitoksen paikallissään 10 vuorokauden näkymä.
”Aurinko on meidän paras myyntimies”, nauraa Jani. ”Kun näyttää hyvältä, me otetaan tilauksissa riskiä ja tilataan paljon. Jos on tulossa huonoa keliä, sitten jarrutellaan.”
Vaikka Tarmola ei ole kesäkauppa, vaan toimii tasaisesti vuoden ympäri, vapusta eteenpäin hetikulutettavien virvoitusjuomien myynti kasvaa noin kolminkertaiseksi verrattuna talveen. Hellekelillä ”kulutus on uskomaton.”
Auringon lisäksi menekkiin vaikuttavat jonkin verran trendit ja kylmäkapasiteetti. Sinebrychoffilta kenttämyyntijohtaja Alexander Laroma vahvistaa erityisesti jälkimmäisen: ”Kylmäsaatavuuden varmistaminen on A ja O. Silloin kauppa kulkee.”
Mutta entä ne trendit, Jani Heinänen? Suurimpana käyttäytymiseen vaikuttavana ilmiönä hän mainitsee terveyden ja hyvän olon. Mutta kuluttajien kuhinaa tarkkaan seuraava kauppias tietää, että kysymyksessä ei ole yhden asian liike. Joillekin hyvinvointi tarkoittaa virvoitusjuomien kohdalla funktionaalisia juomia, joiden määrä on räjähtänyt, joillekin se tarkoittaa alkoholitonta olutta, joillekin se tarkoittaa vanhaa kunnon Coca-Colaa.
”Tässä on selvästi nähtävissä ristiriita tai ainakin jännite. Ihmiset haluavat terveyttä, mutta myös aitoja makuja. Kaikki eivät suinkaan hakeudu kevyt- tai funktionaalisten tuotteiden pariin, vaan monet haluavat aitoina pitämiään asioita, mutta kohtuudella”, kuvailee Heinänen ja pohtii ääneen: ”Kaikkea saa syödä ja juoda, kunhan pitää tolkun siinä.”
Pakkauskokoihin kesä vaikuttaa siten, että 24-pakkauksia ja kylmiä puolen litran pulloja kuluu paljon, mutta normaalisti suosituimmat 1,5-litran pullot jäävät vähemmälle huomiolle.
Entä vielä lopuksi uutuudet? Mikä tänä kesänä innostaa? Heinäsen vastaus on Fuze Tea -jäätee, jolle hän on juuri rakentanut kauppaansa näyttävän hyllynpäädyn. ”Tästä odotan tämän kesän hittiä.”