Alkoholittoman oluen valikoima kasvaa trendin mukana

Olutmaailman hiljainen megatrendi on viime vuosina ollut alkoholittoman oluen hovikelpoistuminen ja tarjonnan moninkertaistuminen. Alkoholittomssa oluessa tiivistyvät ajankohtaiset virtaukset: terveyden vaaliminen ja nuorten muuttuneet juomatottumukset yhdistyneinä oluen yleiseen muodikkuuteen.

Sinebrychoff ja sen emoyhtiö Carlsberg haistoivat trendin ajoissa ja asettivat kategorian kasvattamiselle kunnianhimoiset tavoitteet. Viime vuosina alkoholittomien laatu ja tarjonta onkin parantunut laukaten ja Crispistä on kasvanut markkinajohtaja. Crisp ei ole ainoastaan vaihtoehto alkoholipitoiselle oluelle vaan se on luonut uusia käyttötilanteita, esimerkiksi lounasjuomana tai palautusjuomana urheilusuorituksen jälkeen.

Kaiken kaikkiaan Sinebrychoffin valikoimissa on kuusi alkoholitonta olutta. Vaalean Crisp Lagerin lisäksi Crisp Tumma Lager ja Crisp Vehnä sekä craft-henkiset erikoisoluet Brooklyn Special Effects 0,4 % ja K1664 Blanc 0,5 %. Lisäksi kannattaa muistaa Karhun 0,0-versio, joka sopii merkkiuskollisen käteen silloin, kun prosentit eivät sovi. Neljännes Suomessa juotavasta oluesta nautitaan saunan yhteydessä ja erityisesti tässä tilanteessa Karhu näyttää voimansa, myös alkoholittomana.

Pikkujouluissa alkoholiton on taatusti esillä aiempaa enemmän, mutta  tammikuu on sen ykkössesonki. Olutnautinnosta ei tarvitse tinkiä, vaikka juomatapoja tekeekin mieli keventää tai viettää kerta kaikkiaan tipaton kuukausi. Isoissa päivittäistavarakaupoissa alkoholittomien oluiden valikoima hipoo jo sataa ja silloin sijoittelun merkitys korostuu.

”Kategoriaa voi nostaa nyt, kun se ihmisiä eniten kiinnostaa, pienillä sijoittelun muutoksilla, vaikkapa laittamalla alkoholittomia oluita lounasruoan yhteyteen”, sanoo Johan Jakobsson, Sinebrychoffin oluiden markkinointijohtaja. Kevyemmän alkuvuoden ei tarvitse olla tylsä, vaan sekin voi olla matka uusien makujen äärelle.

(Visited 1 times, 2 visits today)