Anders Frydenlund: Suomen kauppa kehityksessä edellä
01.11.2017 | Teksti: Timo Mikkola
Sinebrychoffin vetovastuu siirtyi elokuun alussa yhdeksän vuoden ajan yritystä johtaneelta Pekka Tiaiselta norjalaiselle Anders Frydenlundille. Frydenlund tuli Suomeen Carlsberg-konserniin kuuluvan norjalaisen Ringnesin panimon päivittäistavarakaupan kanavajohtajan paikalta, jossa hän on tottunut toimimaan ympäristössä, jossa alkoholin sääntely on paikoin – esimerkiksi mainonnan osalta – vielä Suomeakin tiukempaa.
Frydenlund kertoo olevansa johtajana ennen kaikkea suorapuheinen ja pragmaattisesti asioita lähestyvä. ”Minulle on tärkeää olla 100 %:sti avoin ja rehellinen. Kaikki toimintani on avoimena tarkastelulle.”
Parin vuoden kuluttua 200 vuotta täyttävän panimon johtotehtävät hän on ottanut vastaan suurella innolla ja kunnioituksella. ”Minun tehtäväni täällä on auttaa Sinebrychoffia käynnistämään seuraavat 200 vuotta.”
Frydenlund pitää tärkeänä, että sinebrychoffilaisille on aina selvää, mitä heiltä odotetaan ja mihin tavoitteisiin pyritään. ”Minulle on tärkeää jatkuva kehittyminen. Tehtäväni on myös varmistaa, että työntekijät pystyvät antamaan 100 prosenttia osaamisestaan, ei 75.”
Helppoa tulla Suomeen
Frydenlund on ehtinyt olla Keravalla nyt 11 viikkoa. Koko tämän ajan hänen vaimonsa ja kaksi lastaan ovat asuneet Norjassa. ”Erossa olo on luonnollisesti tuntunut koko ajan pahemmalta. Mutta onneksi saan heidät muutaman viikon päästä tänne.”
Perhe viettää mielellään paljon aikaa ulkona ja luonnossa. Siinä onkin yksi harvoista eroista, joita Frydenlund on Suomen ja Norjan välillä huomannut. ”Suomalaiset viihtyvät ehkä enemmän sisätiloissa. Mutta onhan tämä muutto Suomeen ollut kulttuurisesti todella helppo. Olemme kansoina hyvin samanlaisia: lojaaleja ja käytännönläheisiä. Otamme asiat vastaan niin kuin ne tulevat ja korjaamme tarvittaessa.”
Hän ei myöskään allekirjoita näkemystä suomalaisista sulkeutuneina ihmisinä. ”Toisaalta, olen norjalainen ja itse ehkä vähän samanlainen!”, Frydenlund nauraa.
Suomen kehittyvä taloustilanne saa tuoreen toimitusjohtajan iloiseksi. ”Norjassa öljy on tuonut tasaisesti hyvinvointia ja rikkautta, mutta Suomessa ei vastaavaa ole. Kun metsäteollisuuden ja Nokian voima alkoi heiketä, Suomen taloudessa koitti vaikeat ajat. Nyt kuitenkin tilanne näyttää jo paremmalta ja olen senkin suhteen erittäin luottavainen.”
Suomessa kaupanala kehityksessä edellä
Frydenlund pitää päivittäistavarakaupan luonnetta Suomessa hyvin samanlaisena, kuin mitä se on Norjassa. ”Suomalainen kuluttaja vaikuttaa olevan hintatietoisempi, kuin norjalainen. Ehkä se johtuu pelkästään jo taloustilanteesta.” Vastaavasti hän näkee suomalaisten olevan avoimempia vastaanottamaan uusia tuotteita.
”Olutvalikoima Suomessa on varsin laaja. Kaupanala muuttuu jatkuvasti ja kehittyy nopeasti. Olen ollut vaikuttunut suomalaisten kauppojen ammattimaisuudesta ja miten ne pysyttelevät kehityksen kärjessä. Sen suhteen Suomi on monella tapaa Norjaa edellä.”