Olutta päivittäistavarakaupasta.

06.06.2014 | Teksti:

Sinebrychoffin avainasiakaspäällikkö Eljas Tuovinen, miten oluen imagoa voitaisiin nostaa päivittäis­tavarakaupassa ja ruokaravintoloissa?

Suosittelemalla. Mitä enemmän asiakkaan kanssa kommunikoidaan kaupassa tai ravintolassa, sitä helpompaa kuluttajan on löytää ruuan ja juoman yhdistelmät. Oluita voidaan suositella aivan samoin kuin viinejä.

Miten oluen imagoa ruokajuomana nostetaan päivittäistavarakaupassa?

Opastamalla kuluttajaa, kuinka olut sopii erilaisiin ruokiin ja tarkoituksiin. Kun suositellaan olutta ruokajuomaksi, kaupan laatu­imago nousee, oluen laatuimago nousee, ja myös kaupan keskiostos saadaan isommaksi. Kuluttajakin on tyytyväinen.

Miten olutta ei saa kaupassa markkinoida edes ruuan kanssa?

Alkoholia sisältävää olutta ei saa ­maistattaa ruokamaistatuksien tapaan. Alkoholijuomat täytyy aina sijoittaa niille tarkoitettuihin juomaosastoihin, eikä mainontaa saa kohdistaa alaikäisiin. Yksittäisiä pulloja voi sijoittaa palvelutiskille viitteelliseksi suositukseksi, mutta varsinaista myyntiä siitä ei saa tehdä.

Mitkä oluet sopivat mihinkin ruokiin?

Olemme tehneet kotisivujemme Olut ja ruoka -osioon erilaisia ruokasuosituksia oluillemme. Jos ravintola on kiinnostunut saamaan suosituksia omaan menuunsa, he voivat lähettää meille ruokalistansa ja olutvalikoimansa oman myyntiedustajansa kautta. Teemme heille annoksiin sopivat suositukset.

Mikä olut sopisi grillaukseen ja saunaan?

Olut on todella luonteva osa grillausta, mutta suositus riippuu siitä, mitä ruokaa grillataan. Yleensä grillaukseen sopii täyteläisempi olut, esimerkiksi Nikolai-oluet. Saunaolueksi suosittelen vaikkapa Karhua.

Miksi olutta kannattaa suositella?

Asiakas etsii ruuan ja juoman yhdistämistä. Kuluttajalle on helpointa, että hän löytää ruokajuoman päivittäistavarakaupasta, josta ostaa ruuan raaka-aineet. Lisäksi, jos kuluttajaa ohjataan juomatuotteeseen, joka löytyy omista valikoimista, raha jää kauppaan.

Katso lisää olut ja ruoka -suosituksia.

Kampanjoi olut ruoan kyljessä

Olut menee hyvin kaupaksi, kun tehostetaan sen viestintää tavallisen kampanjoinnin yhteydessä. Parasta lisämyyntiä saa oluen ja ruoan yhdistämisellä, tähän saa ohjeita Sinebrychoffilta. Toimitamme kauppaan ja ravintoloihin kampanjoihin sopivia markkinointimateriaaleja.

  1. Sesonki, teema ja tapahtumakampanjoihin voi vinkata mukaan juomat, esimerkiksi jalkapallon MM-kisat pääsevät vauhtiin sopivan oluen kanssa.
  2. Oluen suositteleminen ruoan yhtey­dessä on aktiivisinta lisämyymistä. Ruokaan sopiva olutsuositus kruunaa ostotapahtuman.
  3. Oluen sijoittelua sitovat määräykset, mutta yksittäisiä pulloja voi vinkiksi sijoittaa esimerkiksi palvelutiskille.
  4. Visuaalinen näkyvyysmateriaali herättelee kuluttajan huomaamaan oluen ja ruoan liiton ja antaa hänelle tarinallisen elämyksen.
Avainsanat: