Long Drink -markkinoille on luvassa uusia makuyhdistelmiä ja uutta designia
16.04.2014 | Teksti: Jenny Belitz-Henriksson
Ensimmäisen kerran juomaa maisteltiin Suomen olympiavuonna 1952. Vuosien saatossa traditionaalisilla lonkeromarkkinoilla on tapahtunut muutoksia, ja uusia tuulia on luvassa myös keväällä. Nyt uudistuksen kohteena on niin nuorille aikuisille suunnattu Kurko kuin vanhemman väen makuun oleva Sinebrychoff Long Drink.
Jatkoa saa myös viimeisin brändiuutuus Sinebrychoffin lonkerogenressä, sitruunankirpeä Garage Hard Lemonade, joka toi pari vuotta sitten Yhdysvaltain länsirannikolta kansainvälisen tuulahduksen kotimaisille juomamarkkinoille.
”Garage Hard Lemonaden jenkkielämäntapaa fiilistelevä konsepti kolahti suomalaiseen kuluttajaan. Juoman makean ja happaman yhdistävä makuprofiili on erottuva ja omanlaisensa”, Sinebrychoffin tuotepäällikkö Ari Ahola kertoo.
Garage Hard Lemonade -juoman rinnalle nousee Garage Hard Ice Tea -juoma. Se pysyttelee brändille uskollisella, uniikilla linjalla. Erilaiset teejuomat ovat Euroopassa kovassa nosteessa, ja niiden suosioon janonsammuttajina uskotaan myös kotimaan markkinoilla.
Myöskään markkinoilla jo kauemmin vaikuttaneita brändejä ei unohdeta. Kurkon juomapakkaukset saavat uuden, raikkaan visuaalisen ilmeen. Markkinoille saapuu myös uusi kirpakka kesämaku lime-kaktus, josta povataan todellista kesähittiä. Niin Kurkon kuin perinteikkään, voimakkaasti myös laivamatkustajapuolelta tutun Sinebrychoff Long Drinkin asemia päivittäistavarakaupassa halutaan vahvistaa uusien makujen ja juomapakkausten kautta.
”Vaikka mielikuvissa lonkero on helposti lähestyttävä ja sosiaalinen juoma, tarjonta on loppujen lopuksi hyvin yksipuolista. Lonkerohylly nähdään teollisena ja vahvasti maskuliinisena, koska sitä värittävät siniset ja karpalonpunaiset pakkaukset. Uudistusten kautta haluamme tuoda lonkeroihin lisää niille ominaista raikkautta erottuvamman ja laadukkaamman designin kautta, joka puhuttelee sekä miehiä että naisia. Myös laiva- ja vähittäistavarakaupan juomapakkausten ilmeitä halutaan yhtenäistää, jotta kuluttajalle syntyy vahvempi linkki niiden välille.”
Ilmojen lämmetessä lonkeron myynti kasvaa, eikä ihme, sillä onhan Suomessa syntyneellä juomalla raikkaan kesäterassijuoman maine.
”Uskomme, että uudistuneiden Long Drink -juomiemme kautta pystymme vahvemmin kohtaamaan eri kuluttajatarpeita ja tarjoamaan vaihtoehdon yhä laajempiin käyttötilaisuuksiin”, Ari Ahola sanoo.