Suomen ensimmäinen Brooklyn Ambassador on valittu!
18.05.2016 | Teksti: Sinebrychoffin viestintä
Vuoden 2006 lanseerauksen jälkeen Brooklyn-oluiden volyymi on Suomessa yli nelinkertaistunut. Kasvu ei tule pelkästään uutuuksista, myös markkinoille vakiintuneiden tuotteiden menekki on kasvanut vuosittain. Viime vuonna kasvu ilman uutuuksia oli +25%, koko Brooklyn portfolio kasvoi 100%*. Tänä vuonna kasvua vauhdittaa myös Brooklyn-oluiden oma lähettiläs, Amanda Tala.
Amanda Tala on aloittanut keväällä Suomen ensimmäisenä Brooklynin Ambassadorina. Kysyimme Amandalta, mitä kaikkea tehtävä pitää sisällään ja mitä uutta asiakkaamme voivat odottaa Brooklyn-oluiden saralta tämän vuoden aikana.
Mitä kuuluu Brooklynin Suomen Ambassadorin hommiin?
Hommiin kuuluu pitää Brooklynin brändiä yhtä hyvänä kuin omaa lastaan. Järjestän Brooklyn-olueen liittyviä tapahtumia ja muita erilaisia tempauksia. Houkuttelen koko ajan enemmän ihmisiä tutustumaan Brooklyn brändiin ja oluisiin.
Ennen kaikkea tunnen Brooklyn Breweryn ja sen tuotteet läpikotaisin ja pohdin tapoja, joilla voin tuoda niitä esiin suomalaisia kiinnostavasti. Jo ensimmäisenä työpäivänä matkustin New Yorkiin Brooklyn-panimolle viikon mittaiseen, hyvin intensiiviseen koulutukseen.
Millainen paikka on Brooklyn-panimo?
Ihan mahtava. Panimon ihmiset ovat tosi ystävällisiä ja toivottivat minut tervetulleeksi perheeseen. Panimomestari Garrett Oliver tuli heti halaamaan ja paikalla olivat kaikki toimitusjohtajaa myöten. Panimossa oli tosi rento ja mukava tunnelma, mutta myös mahtava tekemisen meininki.
Mitä käytännön tapahtumia olet ehtinyt järjestää huhti- ja toukokuussa?
Kuukausittaiset Brooklyn Sound-keikat ovat alkaneet Bar Loosessa Helsingissä, niiden idea on nostaa esille vähän tuoreempia bändejä. Toukokuun puolivälissä olimme Turussa Logomossa Olutfesteillä.
Kohtaamiset asiakkaiden kanssa näissä tapahtumissa ovat olleet työni parasta antia tähän mennessä. Olutmaailma yhdistää samanhenkisiä ihmisiä.
Mikä ihmisiä kiinnostaa Brooklyn-oluissa?
Ennen kaikkea Brooklyn Breweryn ja sen oluiden taustat. Ihmiset rakastavat tarinoita. He ovat tosi kiinnostuneita kuulemaan, miten joku olut on syntynyt, mitkä tekijät ovat vaikuttaneet siihen. Löytyykö taustalta jokin hauska tarina?
Ja Brooklyn-oluen taustalta löytyy?
Roppakaupalla. Myös oluen tekoon liittyvät yksityiskohdat kiinnostavat ihmisiä yhä enemmän, hiivoista humalalajikkeisiin. Olutnörteillekin on siis tarjolla tietoutta.
Mitä uutta Brooklyn tuo ravintoloihin ja kauppoihin kesäksi?
Kesäksi tulee kausihanoihin Summer Ale. Se on yksi Brooklynin odotetuimpia kausioluita: helposti juotava, hedelmäinen ja jenkkihumaloitu. Sopii hienosti suomalaiseen makuun. Garrett Oliverilla on sitä aina mukanaan muutama tölkki.
Kauppoihin ei kesäksi tullut pulloissa Brooklyn-uutuutta. Syksyä varten kuuntelimme kuluttajia herkällä korvalla ja uskon, että elokuun lopussa kauppaan sekä anniskeluun ja Alkoon tulevat Brooklynin uutuudet tulevat ilahduttamaan asiakkaita. Niistä lisää myöhemmin kesällä!
Mitä tapahtumia on suunnitteilla kesä–heinäkuulle?
Ainakin olemme mukana Taste of Helsingissä koko House of Beerin voimin ja kesän isoin tapahtuma on tietenkin Ruisrock. On muutamia muitakin tulevia tapahtumia, mutta ne tarkentuvat toukokuun loppupuolella.
Mikä on koulutuksesi?
Olen kotitalousopettaja ja tehnyt graduni suomalaisesta alkoholikulttuurista. Olen myös suorittanut kansainvälisen Cicerone Certified Beer Server -tutkinnon.
Mikä suosikkijuomasi?
Hyvin tehty ja laadukas olut.
Entä Brooklyn-suosikkisi?
Paha kysymys. Riippuu tilanteesta. Esimerkiksi Brooklyn Lager on loistava kuivahumaloitu lager. Suurena ipojen ystävä East India Pale Ale uppoaa aina, toki myös sen pikkuveli Scorcher. Ja Sorachi Ace, joka on ihan mielettömän hyvää esimerkiksi ruokaoluena – niin kuin toki kaikki Brooklyn-oluet.
*Lähde: Sinebrychoff tilastot 2015 vs 2014