Juhani Merimaa: Tavastia-klubi kuuntelee asiakkaitaan.
21.10.2014 | Teksti: Niina Kellinsalmi
Tavastia-klubin toimitusjohtaja Juhani Merimaa, kiinnostaako olut nuoria aikuisia?
Puheet oluen poistumisesta nuorten aikuisten keskuudesta ovat hiukan liioiteltuja. Mielenkiinto uudentyyppisiin oluisiin on kasvamassa, sillä olutmaailman rikkaus kiinnostaa nuoria aikuisia. Myös craft-oluiden puolelta voi tehdä löytöjä. Jos olut pystyy lisäämään elämyksellisyyttään ja tarjontansa monipuolisuuttaan, se pärjää hyvin myös jatkossa. Yleisö on aina oikeassa siinä, mitä juomia se milloinkin haluaa.
Miten Sinebrychoffin KOFF 1st Warning -kampanja oikein toimii?
Lahjakkaita bändejä on olemassa enemmän kuin keikkamahdollisuuksia. Kampanja tarjoaa yhden väylän päästä esiintymään festareille tai klubeille, kuten Tavastialle. KOFFin kampanja näyttäytyy kulttuurityönä, mikäli mielenkiintoisia esiintyjiä löytyy sen kautta. Samalla KOFF edistää asiakasravintoloidensa kaupankäyntiä. Projekti on kiinnostava, ja tulevaisuus näyttää, miten se etenee jatkossa.
Miten ravintolassa tehdään myyntiä?
Palvelun on sujuttava nopeasti. Asiakas ei halua menettää jonottaessaan hetkiä bändin kanssa. Tämä vaatii riittävästi henkilökuntaa, palvelupisteitä ja yleisöä kiinnostavia tuotteita. Avainsana on löytää ravintolalle oma identiteetti, jonka yleisö hyväksyy. Ravintolalla on oltava oma tapansa kohdata asiakaskuntansa. On oltava jokin asia, jossa ravintola erottautuu ja jossa se on paras.
Miten ravintoloitsija voi hyödyntää sesonkikausia?
Pikkujoulukautena ihmiset ovat aktiivisempia. Ravintolan tarjonnan on oltava silloin kiinnostavaa, ja sitä kannattaa tuoda esiin. Sesonkien ulkopuolella viikonloput ovat tärkeitä. Esiintyjiä halutaan nähdä silti kaikkina viikonpäivinä, koska arkivapaat ovat yhä yleisempiä. Juomia myös kulutetaan eri tavalla arkena ja viikonloppuna.
Miten ravintola luo uskollisen asiakaskunnan?
Ravintolan on pystyttävä erottautumaan. Yhtä tärkeää on asiakaskunnan uusiutuminen. Klubin seinät itsessään eivät houkuttele asiakkaita, vaan se, mitä lavalla tapahtuu. Uudistuminen tapahtuu nuoria aikuisia houkuttelevien esiintyjien ja musiikkigenrejen kautta. Tärkeää on, että yleisön ja esiintyjän kohtaaminen onnistuu. Ihmiset haluavat kohdata ravintolassa lisäksi toinen toisiaan. Asiakkaat on voitettava puolelleen jatkuvasti uudelleen.
Mikä tapaus on jäänyt mieleen Tavastian takahuoneesta?
Jokainen nimikirjoitus takahuoneessa kertoo oman tarinansa. Jälkensä jättäminen takahuoneeseen ei ole rikos, vaan pikemminkin velvollisuus ja pyhä asia. Muutama vuosi sitten Tavastialla kuvattiin televisio-ohjelmaa, jossa ravintoloiden seiniltä puhdistettiin pois merkintöjä. Työntekijä totesi takahuoneeseen tullessaan, että täällä vasta puhdistettavaa onkin. En antanut puhdistajan missään nimessä koskea pintoihin, vaan sen sijaan käskin häntä laittamaan oman nimikirjoituksensa seinälle. Sen hän lopulta tekikin.